A Z generáció tagjai 393 ezer forintos havi jövedelemmel képzelik el az elégedett életüket - derül ki a HR Portál legfrissebb felméréséből.

Ez jelenlegi anyagi lehetőségeik körülbelül hatszorosa. Az összegből 94% étkezésre, 82% prémium előfizetésekre, 80% szórakozásra költene. Többek között ez is kiderül a Z-generációt átfogóan felmérő friss kutatásból, amely feltárja továbbá az első "digitális bennszülött" generáció értékrendjét, vásárlási preferenciáit is.

2024 folyamán közel 8400 fő részvételével készített kutatást a Z generáció értékrendjéről és vásárlási szokásairól szakmai együttműködésben a Diverzum, a Quantum Digitális Diákszövetkezet, Steigervald Krisztián (SteiGen) és a PwC. A Z generáció szokásai nagyban befolyásolják a jelen és a jövő értékesítési trendjeit és gyakorlatait, ezért is kiemelkedően fontos, hogy megértsük motivációjukat és szokásaikat.

"Sokszor elfelejtjük, hogy egy generációt sosem lehet a szülei nélkül értelmezni. Ha bármikor elhagyja a száját egy másik generáció tagjának, hogy mondjuk a "Z generáció lusta", akkor annak a kiinduló kérdése, hogy vajon a szüleik (akik az Y és X generáció), vajon hogyan jelentek meg szülőként? Egy generáció nem tud lusta lenni vagy szorgalmas, maximum másképp áll hozzá a munkához, másképp motiválható. Többek között erről szól ez a kutatás is." - mondja Steigervald Krisztián generációkutató.

"Mi magunk is ehhez a generációhoz tartozunk, és a platformunkon keresztül több százezer diákkal vagyunk napi kapcsolatban. Ezért azt gondoljuk, hogy ösztönösen is jól ráérzünk a Z generáció fogyasztói viselkedésére. Ugyanakkor fontosnak tartottuk, hogy ezt a tudást kvantitatív adatokkal is bővítsük, ezért döntöttünk úgy, hogy elvégezzük ezt a kutatást. A Gen Z Report különlegessége, hogy a Z generációt nem elszigetelten, hanem a többi generáció kontextusában vizsgáltuk, egy több mint nyolcezres, reprezentatív mintán." - mondta el László Miklós, a Diverzum társalapítója és tulajdonosa. "Az eredmények számos izgalmas kérdésre választ adtak - és legalább ennyi új kérdést is felvetettek."

Valóban ennyire elmerültek a telefonjaik világában? Nehezebb lenne számukra az igények kielégítése? Talán már csak üzenetben értesítjük őket az ebéd készüléséről? A videostreaming, zene és podcastok dominálnak a szórakoztatás terén? Igazán fontos számukra a társadalmi és környezettudatosság? Milyen jellemzőkkel bír számukra a vonzó reklám? Talán tudatosabbak, mint a korábbi generációk? Mi befolyásolja leginkább a döntéseiket?

"Az Z generáció megismerése egy kivételes lehetőséget kínál számunkra, hogy tanuljunk egy olyan korosztálytól, amelyet gyakran negatív jelzőkkel illetünk. Pedig valójában semmivel sem rosszabbak, mint az előző generációk, csupán mások. A GenZ Report célja, hogy közelebb hozza a különböző generációkat egymáshoz, és támogassa a kölcsönös megértést." – mondta Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója és tulajdonosa.

A Z generáció tagjai naponta átlagosan 4,6 órát töltenek az interneten, leginkább az esték folyamán. E generáción belül egyharmad folyamatosan online van, ami világosan mutatja, hogy ők a legnagyobb időráfordítók az internet világában. Összehasonlítva más generációkkal, az Y generáció 4 órát, az X generáció 3,5 órát, míg a Baby boomerek csupán 3 órát töltenek a világhálón. Számukra a digitális tér az elsődleges információforrás, legyen szó munkalehetőségekről, vásárlásokról, baráti kapcsolatok ápolásáról, tanulmányokról vagy szórakozásról. Különösen aktívan használják a közösségi média platformokat, ahol a Facebook (72%), az Instagram (71%) és a TikTok (61%) a legkedveltebbek. Ezek a közösségi oldalak nem csupán szórakozási lehetőségeket kínálnak, hanem jelentős hatással vannak vásárlási döntéseikre is.

A fiatalabb generációk, különösen a Z generáció, sokkal érzékenyebbek a reklámokra, mint elődeik, azonban vásárlási döntéseik előtt alapos kutatómunkát végeznek. Számukra a megbízható információk keresése kiemelt fontosságú: közel 50%-uk a Google-t használja, hogy részletes adatokat gyűjtsön a különböző termékekről és szolgáltatásokról. Ezen kívül 35%-uk videós teszteket és bemutatókat néz meg, míg 33%-uk ár-összehasonlító oldalakat és vásárlói véleményeket kutat, beleértve a YouTube-on található tartalmakat is. Vásárlási döntéseik során a tudatosság és a tájékozódási lehetőségek széles spektrumának ismerete és kihasználása jellemzi őket. Ezért a márkáknak hiteles, értékes és részletes információkat kell nyújtaniuk ahhoz, hogy elnyerjék bizalmukat. Ezen kívül a Z generáció számára kiemelten fontos az etikai felelősség: 37%-uk azonnal elpártolna egy olyan márkától, amely gyerekmunkát alkalmaz. Ez az arány jóval magasabb, mint az Y generáció esetében, ahol csupán 24% mutatott hasonló reakciót.

Mindezek mellett a Z generáció számára az élményalapú élet, vagyis a hedonizmus preferencia helyett életfilozófia, amely meghatározza mindennapjaikat, döntéseiket és vásárlási szokásaikat is. A fiatalok több mint harmada tartja ezt kiemelt értéknek - ami jóval magasabb arány, mint az idősebb generációknál -, jobban preferálják az azonnali örömet, elégedettséget és boldogságot nyújtó termékeket vagy szolgáltatásokat. Ez az élményorientált hozzáállás szoros kapcsolatban áll az életstílusukkal: a divat, az utazás és a szórakozás terén is a minél intenzívebb és emlékezetesebb pillanatok keresése jellemzi őket.

Related posts