A MÁV az Európai Beruházási Bankkal folytat tárgyalásokat egy 800 milliárd forintos hitelkeretről, amely jelentős lehetőségeket kínál a vasúti fejlesztések számára.

Amennyiben ez megvalósul, a kölcsön révén 600 kilométernyi vasúti pályahálózat korszerűsítése kerül sorra.

Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a Blikk megkeresésére elárulta, hogy jelenleg tárgyalások zajlanak az Európai Beruházási Bankkal (EIB) egy körülbelül 800 milliárd forintos hitelkeret létrehozásáról. Ebből a forrásból 15 jelentős pálya-korszerűsítési projektet terveznek megvalósítani.

A lap az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz fordult kérdésekkel arról, hogy mi valósult meg Lázár János januárban tett 10, a vasút fejlesztését érintő ígéretéből, ám Lázár helyett Hegyi felelt. A vezérigazgató ebben a válaszban írt arról, hogy ha meglesz az említett hitel, akkor nem egyszerűen a magyar vasúthálózat mintegy 7,5 százaléka újul meg, ennél nagyobb arányú lesz a hatás a vonatközlekedésre, mert egy-egy vasútvonal átbocsátóképességének javításával vagy a pályasebesség emelésével képesek lesznek rendszerszerűen javítani a menetrend tartását is.

A MÁV arra számít, hogy hónapokon belül megszülethet a döntés a hitelről. Hegyi hozzátette: a Magyarországnak járó uniós forrásokról sem mondott le a közlekedési kormányzat és a MÁV-csoport, ezeknek a felhasználásáról már kormányhatározat született.

A vezérigazgató a kérdésekre válaszolva közölte azt is, hogy az új késési biztosítás költsége éves szinten akár 2 milliárd forintra rúghat, de ez valójában bocsánatkérés az utasoktól. Azt írta, a múlt hét eleji természeti csapás hatalmas károkat okozott a MÁV infrastruktúrájában, és a késési biztosításból származó fizetési kötelezettségeinket is megemelte 10-12 millió forinttal. Az év első felében - még az új késési biztosítás előtt - mintegy 120 millió forint értékben fizettek visszatérítést az utasoknak.

Lázár János január 8-án bejelentette, hogy a jövő év elejére a MÁV és a Volán teljes mosdóhálózatának felújítását vállalja. Hegyi elmondása szerint országszerte körülbelül 500 helyszínt kell felújítani, és már mostanra minden ötödik létesítmény felújítása befejeződött vagy éppen folyamatban van. Időarányosan tehát Lázár ígérete teljesíthetőnek tűnik.

Hegyi Zsolt kijelentette, hogy a célkitűzésük szerint 2026. április 30-ig ezer új busz beszerzését tervezik, amelynek keretében az első 500 jármű már az idei évben megérkezik. Jelenleg kilencven busz már forgalomba állt, és a hónap végére további 40 busz érkezésére számítanak. Emellett megkezdték közel 870 alacsony belépésű, Euro VI környezetvédelmi normáknak megfelelő dízel busz beszerzését is, amelyből az idei évben annyit tudnak majd átvenni, hogy Hegyi Zsolt szerint biztosra vehető a 2025-re vállalt új buszok teljesítése.

2027 tavaszáig száz új mozdony érkezése várható: jelenleg tizenkettő már aktívan üzemel, és az év hátralévő részében folyamatosan állnak majd szolgálatba újabb járművek is, ahogy Hegyi fogalmazott.

A közlekedési miniszter bejelentette, hogy július elejére 100 felújított IC-kocsi érkezik a MÁV flottájába, emellett 285 új IC-jármű megrendelését is tervezik, amelynek finanszírozását a kormány biztosítja. A 100 kocsi közül azonban nem minden egyes jármű IC-ként került átalakításra, csupán a darabszám több mint felét sikerült ilyen típusúra átalakítani. Hegyi tájékoztatása szerint jelenleg is folyik az előkészítése a 285 új szerelvény beszerzésének.

Vitézy Dávid januárban reagált Lázár János tízpontos tervére, megjegyezve, hogy a tavalyi évben még 3000 milliárdos költségvetésű, ötpontos vasútfejlesztési ígéretek – beleértve jelentős pálya- és pályaudvar-fejlesztéseket, valamint új járművek beszerzését – már nem szerepelnek a tervek között. Hegyi most azt nyilatkozta, hogy ezek a tervek továbbra is érvényben vannak. Minden előkészített projekt, beleértve az 5 pontos akciótervet és a 10 éves vasútfejlesztési stratégiát, készen áll a megvalósításra. Bár az uniós források hiánya valóban lassítja és akadályozza a folyamatot, a közlekedési kormányzat folyamatosan keresi a lehetséges alternatív finanszírozási és fejlesztési megoldásokat.

Related posts