A csehek véleménye szerint a vonatnak elektromos meghajtású kellene lennie.

A cseh vasúti rendszer helyzete jelentősen eltér a magyar modelltől. A piaci liberalizációnak köszönhetően a személyszállítás területén nem csupán az állami vasúttársaság, a České dráhy (ČD) dominál, hanem számos más szolgáltató is megjelent a piacon. Hasonlóan a magyar helyzethez, a teherszállítás terén is több szereplő működik, ami indokolttá teszi egy olyan szövetség létrejöttét, mint az ACRI, amely a cseh vasúti vállalatok összefogását célozza.
Ez a szövetség arra ösztönözte a cseh kormányt és a döntéshozókat, hogy sürgősen gyorsítsák fel a vasútvonalak villamosításának folyamatát az országban. A szervezet hangsúlyozza, hogy a villamosítás kulcsfontosságú a jövő szempontjából, és Csehország jelenleg jelentős lemaradásban van ezen a téren - áll az iho nyilatkozatában.
Az ACRI határozott álláspontot képvisel: a jövő a villamosított közlekedésé, míg a hidrogénnel működő vagy dízel-elektromos hibrid motorvonatok elterjedése zsákutcának bizonyul. E véleményüket a Cseh Műszaki Egyetem (ČVUT) Közlekedési Kara által nemrégiben közzétett tanulmány támasztja alá.
Csehországban a vasútvonalak körülbelül egyharmada villamosított, addig az uniós átlag 57 százalék - Magyarországon pedig 40,7 százalék. Ugyanakkor igaz, hogy az alacsony arány részben a regionális vonalak nagy sűrűsége miatt van, a cseh vasút ugyanis sokkal sűrűbb hálózattal rendelkezik az EU-s átlagnál is, sokkal jobb a lefedettség. Emiatt viszont vannak olyan vonalak is, ahol a villamosítás nem elengedhetetlen vagy nem lenne elég hatékony.
Az ACRI hangsúlyozza, hogy léteznek olyan vasútvonalak, amelyek országos szinten is jelentőséggel bírnak, és már rendelkeznek gyorsvonati vagy legalább régióközi közlekedéssel, mégis villamosításra várnak. Például a Libereci Kerületben egyetlen villamosított vasútvonal sincs, pedig a megyeközpont egy több mint százezer főt számláló nagyváros.
A kutatások rámutattak arra, hogy a villamosított pályán közlekedő vonatok sokkal energiatakarékosabbak a dízelüzemű társaiknál. Ezen felül, ezek a vonatok jelentősen kevesebb karbantartást igényelnek, ami hozzájárul a hosszabb élettartamukhoz is. A nagyobb teljesítményük lehetővé teszi, hogy gyorsabb sebességeket érjenek el, így csökkentve a menettartamot, ami végső soron a teljes közlekedési hálózat hatékonyságának növekedését eredményezi.