A felhasználók érzelmi kapcsolatot alakítanak ki a mesterséges intelligenciával, amíg azt a benyomást keltik, hogy az emberi vonásokkal bír.
Itt a friss hír: elindult a gyógyszerek önkéntes árstopja! Nézd meg, mely termékek ára csökkent mától!
Egy átfogó tanulmány, amelyben összesen 96,282 résztvevő vett részt, arra világított rá, hogy az emberek általában elutasítják az LLM-alapú chatbotoktól érkező érzelmi támogatást, kivéve, ha azt hiszik, hogy emberi forrásból származik. Ennek ellenére a kutatás rámutatott, hogy a mesterséges intelligencia modellekben rejlő lehetőségek jelentősek ezen a téren is - számolt be róla a The Register.
A kutatók arra voltak kíváncsiak, miként reagálnak a résztvevők, amikor mesterséges intelligenciával folytatnak párbeszédet. Azonban a kísérlet során azt a hamis információt adták nekik, hogy a válaszok egy részét emberek, míg más részeit mesterséges intelligencia generálja. A valóságban viszont csupán egy chatbot interakcióját tapasztalták meg.
A kutatások során megfigyelték, hogy a résztvevők minden válasz során bizonyos fokú empátiát mutattak, de különösen nagyobb együttérzést tanúsítottak, amikor azt feltételezték, hogy emberi interakcióban vesznek részt. Ilyenkor hajlandóak voltak hosszabb ideig várakozni egy-egy válaszra, mivel úgy érezték, hogy az emberi beszélgetőpartnerükre való tekintettel érdemes egy kis türelmet tanúsítaniuk.
Az emberek által adott válaszokat empatikusabbnak és támogatóbbnak tartották, és ezek több pozitív, valamint kevesebb negatív érzelmet idéztek elő, mint az AI által generált válaszok.
Kiderült, hogy az emberek következetesen a személyes, emberi interakciókat részesítik előnyben az AI-val szemben, amikor érzelmi támogatást keresnek. Ez a jelenség különösen figyelemre méltó, hiszen a mesterséges intelligencia, különösen a nagy nyelvi modellek (LLM-ek), a névleges értékek alapján több empátiát mutathat, mint sok ember. A Nature Human Behaviour folyóiratban publikált kutatás szerint ezek a modellek figyelemre méltóan képesek szociális és érzelmi támogatást nyújtani. Érdekes módon az AI mellett szóló érvek között szerepel, hogy az emberek gyakran nem értik meg egymás nézőpontját, és képtelenek empatikus módon viselkedni, különösen, ha fáradtak vagy kiéhezettek. Emellett az empátia megélése sokszor megterhelő lehet, ami szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy az emberek inkább elkerülik azt; ezzel szemben a robotok nem szenvednek ezektől a korlátoktól, és képesek állandóan, fáradhatatlanul támogatni a másokat.