A menstruációs szegénység számukra ismeretlen fogalom volt, de amikor az infláció felerősödik, a kormány számára hirtelen lényegessé válik a női higiéniás termékek árának csökkentése.

Hosszú évek óta fáradoznak szakértők és civil szervezetek azon, hogy a magyar kormány is kövesse a példát, amelyet számos más európai uniós tagállam már megvalósított: a női higiéniai termékek áfájának eltörlése vagy csökkentése. A menstruációs szegénység egyre növekvő fenyegetésére eddig nem érkezett reakció a kormány részéről. Most azonban úgy tűnik, hogy az "indokolatlan áremelések" és az infláció elleni küzdelem keretében végre prioritássá vált a betétek és tamponok árának csökkentése.

A kormány bejelentette, hogy az élelmiszerek mellett a háztartási vegyiárukra is kiterjeszti az árrésstopot – mondta Gulyás Gergely a legutóbbi kormányinfón. A Miniszterelnökséget irányító miniszter elmondta, hogy az intézkedés május 19-től lép érvénybe, és legalább 90 napig érvényes lesz. Emellett lehetőség van arra is, hogy a szabályozást később meghosszabbítják.

A kormány nemrégiben nyilvánosságra hozta, hogy mely termékek kerülnek majd érintett helyzetbe az árrésstop révén. A listán találhatóak olyan mindennapi használati cikkek, mint a szappanok, tusfürdők, tisztítószerek, valamint az egészségügyi termékek, például tamponok és betétek is. A korábbi tapasztalatok alapján várható, hogy ezeknek a termékeknek az ára hamarosan csökkenni fog, de hogy pontosan mennyivel, azt csak a bevezetés időpontjában tudhatjuk meg.

Fontos hangsúlyozni, hogy a női higiéniai termékek árának kérdése már évek óta aggasztó téma, amelyre civil szervezetek folyamatosan felhívják a figyelmet. A menstruációs szegénység problémája egyre súlyosabbá válik, ám a kormány az utóbbi 5-10 évben rendre figyelmen kívül hagyta ezeket a figyelmeztetéseket. Míg más európai országok már lépéseket tettek a tamponok és a betétek áfájának csökkentésére, itthon e téren nem történt előrelépés. Érdekes módon azonban, amikor az "indokolatlan áremelés" és a multinacionális vállalatok ellen folyó küzdelem kerül szóba, hirtelen megjelennek az olcsóbb női higiéniai termékek megoldásai.

Az eredmény kétségtelenül lényeges, mivel ez az intézkedés sok nő életét megkönnyítheti. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy hasonló lépéseket már 2022-ben is meg kellett volna tenni.

Az Európai Unió 2022 áprilisában jóváhagyta annak az irányelvnek a módosítását, amely lehetővé teszi, hogy a női egészségügyi termékek esetében a tagállamok alkalmazhassák a nulla százalékos áfa-t. Ezt a lehetőséget számos ország kihasználta, nem csupán az unió területén. Az első ország, amely áfamentességet biztosított a tamponoknak, Skócia volt, ezt követően az Egyesült Királyság is hasonló lépésre szánta el magát. Ezen kívül több más ország is elfogadta ezt a gyakorlatot, például India, Kenya, Uganda és Tanzánia. A részletes lista a BBC cikkében található.

Az ok minden esetben a menstruációs szegénység enyhítése volt. A kifejezés azt takarja, amikor valakinek nincs pénze menstruációs higiéniai termékeket vásárolni. Sok helyen az is problémát okoz, hogy emiatt a fiatal lányok minden hónapban több napra kimaradnak az iskolából, és így lemaradnak a tanulásban.

Magyarországon eddig nem készült hivatalos kutatás a menstruációs szegénységet érintően, viszont a szakemberek véleménye szerint ez a probléma sokkal gyakoribb, mint ahogyan azt sokan elképzelik. A Magyar Vöröskereszt 2019-ben indította el Lányból Nővé projektjét, amely keretében anonim kérdőívet töltöttek ki iskolás lányok. A felmérés célja az volt, hogy választ kapjanak arra, előfordult-e, hogy a lányok egészségügyi eszköz hiánya miatt nem tudtak részt venni az iskolai tanításban.

A kérdőívek elemzése során körülbelül 10 százalékos érintettséget mutattak a megkérdezett 4300 fő között. Érdemes hangsúlyozni, hogy a felmérés a hátrányos helyzetű térségekben zajlott. Továbbá, nem csupán a termékek, hanem a fájdalomcsillapítók is jelentős költségekkel járnak.

A hazai szakértők figyelmeztetése ellenére a kormány eddig nem volt hajlandó áfacsökkentéssel támogatni az érintett csoportokat.

Az akkori Nemzetgazdasági Minisztérium 2015-ben az Origónak kifejtette, hogy elsődlegesen a munkát sújtó adók mérséklésére törekszik. Az áfával kapcsolatban pedig csak akkor terveznek módosítást, ha ez hozzájárul a gazdaság fehérítéséhez, illetve a feketekereskedelem visszaszorításához.

A női egészségügyi termékek áfájának csökkentése adócsalási szempontból nem indokolt

- így fogalmaztak akkoriban.

Néhány év elteltével hiába fordultunk a Pénzügyminisztériumhoz, hogy érdeklődjünk, terveznek-e a jövőben hasonló intézkedéseket, cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz a kérdéseinkre. Hasonlóképpen hallgatott a Belügyminisztérium is, amely a szociális ügyekért felelős. Érdekes módon más országokban éppen a kormányok indítottak olyan programokat, amelyek ingyenes betéti lehetőséget biztosítottak a rászorulók számára.

Állami támogatás híján Magyarországon a civil szervezetek vállalták magukra a felelősséget, hogy segítsenek az érintetteknek. Az évente megrendezett #nemluxustáska kampány keretében például 2020-ban több mint 17 ezer, már nem használt táskát gyűjtöttek össze átlagemberek, melyek tele voltak higiéniai termékekkel. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat gondoskodott arról, hogy ezek a csomagok eljussanak a rászorulókhoz.

A Magyar Vöröskereszt még célzottabb megközelítéssel lépett fel a menstruációs szegénység problémája ellen, amikor 2018-ban elindította első pilot projektjét. E kezdeményezés sikeressége és a kapott visszajelzések nyomán 2019-ben országos szintűvé bővítették a "Lányból Nővé" programot, amelynek célja, hogy támogassa a nőket és lányokat ezen fontos ügyben.

A program keretein belül 4350 lány részesült ingyenes betétcsomagokban az ország 19 megyéjében és a fővárosban. A támogatás mögött álló nagyvállalat, a Procter & Gamble, már korábban is elkötelezte magát az ügy mellett. Ezen felül a lányok megkapták a Magyar Vöröskereszt menstruációs felvilágosító kiadványát, és védőnők is szerveztek interaktív beszélgetéseket az iskolákban, hogy még szélesebb körű tudást biztosítsanak a fiataloknak.

A program sikeressége és létjogosultsága kétséget kizáróan megmutatkozott, hiszen a 2021/2022-es tanévben is folytatódott, ráadásul jelentős bővítéssel. A Magyar Vöröskereszt munkatársai ezúttal már országszerte 500 iskolába eljuttatták a brit mintára készült, #RedCrossBox névre keresztelt, stílusosan piros ládájukat, amely tele van ingyenes menstruációs termékekkel.

Related posts