A mentőprogramok hatékonynak tűnnek, de úgy érzem, mintha csak egy újabb csapás várna ránk a láthatáron.

A legnagyobb multik arra panaszkodnak, hogy nem látják a kilábalás jeleit kínai piacukon annak ellenére, hogy a pekingi kormány több lépésben próbálta élénkíteni az ázsiai ország gazdaságát.
Két jelentős szeszesital-gyártó multinacionális vállalat, a Pernod Richard és a Carlsberg is arra figyelmeztetett, hogy alig látják jeleit a kínai gazdaság élénkülésének - derül ki a Reuters összeálllításából. Donald Trump, az Egyesült Államok új elnökének kereskedelemkorlátozó intézkedései mellett ez egy újabb tényező lehet, ami igencsak sötétre festi a világgazdasági kilátásokat 2025-re.
A nagyvállalatok azt érzékelik, hogy gyenge fogyasztói kereslet társul a fiatalok magas munkanélküliségéhez és az évek óta húzódó ingatlanpiaci válsághoz. Ennek nyomán a fogyasztási cikkek, a ruhák és a luxustermékek értékesítse is nehézségekkel küszködött az elmúlt évben. Nem segítettek a pekingi vezetés próbálkozásai. A kínai kormány 2024 második felében egy sor gazdaságélénkítő intézkedést vezetett be, ám a multik vezetői nem lának jelentős kilábalást. Jacob Aarup-Andersen, a Carlsberg vezérigazgatója azt mondta, hogy vállalata legnagyobb piacán gyenge maradt a kereslet az elmúlt évben. Az eladott sör mennyisége csökkent, és a gondok fennmaradására számítanak.
A dán sörgyártó vállalat becslései szerint a kínai sörpiac 2024-ben négy-öt százalékkal zsugorodott az előző évhez képest. A vendéglátóhelyek iránti kereslet csökkenése különösen súlyosan érintette a vállalatot. E problémát tovább súlyosbítja a Donald Trump által bevezetett tízszázalékos vám, amely a Kínából érkező importot érinti az Egyesült Államokban, ami közvetett hatással lesz a kínai fogyasztók vásárlási kedvére. A Pernod Ricard már a közelmúltban, a kínai holdújévi időszakot követően is rendelkezik előzetes adatokkal, amelyek azt jelzik, hogy a vállalat szeszes italai iránti kereslet nem mutatott jelentős növekedést. Az ünnepek alatt a kínai családok kevesebb ajándékot vásároltak rokonaik számára, mint korábban. A cég számára külön kihívást jelent, hogy termékeinek egy része Kínában büntetővámokkal sújtott, válaszul az ázsiai országból származó elektromos autókra kivetett európai uniós vámok miatt.