Izgalommal és aggodalommal figyeli a Boeing az indiai légi katasztrófa okainak kivizsgálását.

Szakértők szerint pilótahiba vagy műszaki ok áll az Air India légitársaság Boeing 787-es gépének csütörtöki katasztrófája mögött, amelyben egy utas kivételével a repülőn tartózkodó 242 személy mindegyike életét vesztette. Miközben az biztosnak tűnik, hogy az időjárásnak nem volt köze a balesethez, a gyártó számára sorsdöntő lehet, mit állapítanak meg a katasztrófát kivizsgáló illetékesek. Az egyetlen túlélő a vészkijáraton ugrott ki.

A Boeing-részvények jelentős árzuhanással reagáltak az indiai Ahmadábádból Londonba tartó Boeing 787-es Dreamliner katasztrofális lezuhanására. Az árfolyam csökkenése nem okozott meglepetést, hiszen az amerikai repülőgépgyártó, amely korábban a repülés egyik vezető szereplője volt, az utóbbi években már többször is a hírek középpontjába került, amikor valamelyik gépe műszaki hiba következtében szenvedett balesetet.

A legsúlyosabb és legtragikusabb következményekkel járó két légi baleset 2018 végén és 2019 elején következett be: először az indonéziai Lion Air 737 MAX 8-asa zuhant le, a fedélzetén 189 utassal, majd nem sokkal később az Ethiopian Airlines hasonló típusú gépe, amely 157 embert szállított, szenvedett balesetet. Mindkét tragédiát a Boeing által kifejlesztett új szoftver okozta, amelynek célja az volt, hogy figyelmeztesse a pilótákat az átesésveszélyre. Azonban a program és a kapcsolódó érzékelők nem működtek megfelelően, és a Boeing súlyos hibát követett el azzal, hogy nem tájékoztatta a pilótákat a repülőgép irányítását alapvetően befolyásoló szoftver működéséről.

A két tragikus esemény következményeként a MAX repülőgépeket közel két évre a földön kellett tartani, amíg befejeződtek a vizsgálatok és a szükséges szoftverfrissítések is elkészültek. Ez a döntés hatalmas, milliárdokban mérhető anyagi veszteséget jelentett a gyártó cég számára, emellett súlyosan megingatta az utasok és a légitársaságok bizalmát is. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy a vizsgálatok során kiderült: az amerikai gyártó megtévesztette az amerikai légügyi hatóságokat, amikor azt állította, hogy az új szoftver problémamentesen működik.

Az amerikai gyártó több peres eljárás keretében, valamint peren kívüli megállapodások révén jelentős összegeket, milliárdokat juttatott a balesetben elhunytak hozzátartozóinak és az amerikai hatóságoknak. Legutóbb egy 1,1 milliárd dolláros büntetést kellett kifizetnie, mivel a Boeing megszegte azt az egyezséget, amelyben kötelezettséget vállalt arra, hogy szigorítja a pénzügyi csalásokra vonatkozó amerikai szövetségi törvények betartásának ellenőrzését.

Nem csak a szoftverek miatti katasztrófák sújtották a Boeinget. 2024 januárjában az Alaska Airlines MAX 8 törzsének egy része szakadt ki, majd pár hónappal később a Korean Air Tajvanra tartó gépén következett be gyors légnyomáscsökkenés, ami miatt vissza kellett fordítani a gépet Szöulba.

A balesetek mellett az egymást követő sztrájkok és a munkabeszüntetések által kiváltott késlekedések is jelentős problémákat okoztak. Ennek következményeként az amerikai gyártó fő riválisa, a páneurópai Airbus folyamatosan bővítette piaci részesedését.

Related posts