"Az a hely, ahol a diákok bátran felteszik kérdéseiket" - Beszélgetés B. Szabó Csillával, a Magángimi igazgatóhelyettesével.

A modern oktatás világában egyre inkább előtérbe kerülnek az innovatív pedagógiai megközelítések, amelyek nemcsak a diákok tudásának gyarapítására, hanem önállóságuk és felelősségérzetük fejlesztésére is összpontosítanak. A Dunaszerdahelyi Magyar Tanítási Nyelvű Magángimnázium tanárai is elkötelezték magukat egy új szemléletmód, a coaching alapú oktatás mellett, amikor részt vettek a "Coach-szemlélet az oktatásban" című képzésen. De mit is takar pontosan ez a megközelítés? Milyen hatással lehet a tanár-diák kapcsolatra és az osztálytermi atmoszférára? B. Szabó Csilla, az iskola igazgatóhelyettese, megosztja tapasztalataikat, az újonnan tanult módszereket, és bemutatja, hogy milyen konkrét változtatásokat terveznek az órák során.

Mit takar pontosan a "Coach-szemlélet az oktatásban" elnevezésű tanfolyam?

A "Coach-szemlélet az oktatásban" című tanfolyam célja, hogy a pedagógusok és oktatók elsajátítsák a coaching alapú megközelítést, és azt hatékonyan alkalmazni tudják a tanítási folyamat során. Ez a program egy szemléletváltást kínál, amely révén a diákok önállóságát, felelősségvállalását és személyes fejlődését támogathatjuk. A tanárok nem pusztán tudásforrásokká válnak, hanem mentorokká, akik segítik a fiatalokat abban, hogy saját útjukat járják. A tanfolyam során különböző coaching technikákkal és kommunikációs stratégiákkal ismerkedhetünk meg, amelyek hasznos eszközökként szolgálnak a diákok motivációjának növelésében. Célunk, hogy a tanulási folyamatba aktívan bevonjuk a diákokat, lehetőséget biztosítva számukra, hogy ne csupán a tanár utasításait kövessék, hanem valódi partnerként vegyenek részt az oktatásban. Ez az aktív együttműködés nemcsak a tanulás hatékonyságát növeli, hanem a diákok kritikus gondolkodásának fejlődését is elősegíti.

Mi inspirálta Önöket, hogy csatlakozzanak ehhez a képzéshez?

A kellemeset a hasznossal ötvöztük, amikor úgy döntöttünk, hogy részt veszünk ezen a tanfolyamon. Már több mint 30 éve vagyok a tanítás világában, és mélyen hiszek abban, hogy elengedhetetlen a folyamatos önképzés; ez nem csupán szakmai, hanem emberi fejlődés szempontjából is. A világ folyamatosan változik, és nekünk is lépést kell tartanunk ezekkel az átalakulásokkal. Rugalmasnak kell lennünk, még ha ez néha kihívások elé is állít minket. Az újra és újra megújulásra való igény elengedhetetlen, hiszen a változások pozitív és inspiráló hatással bírnak életünkre és munkánkra egyaránt.

Ez a képzés egy innovációs jellegű program, amelynek célja, hogy támogassa a pedagógusok szakmai fejlődését, ezáltal hozzájárulva az oktatás minőségének emeléséhez. Ha körültekintően választunk képzést, lehetőségünk nyílik arra, hogy új módszerekkel gazdagítsuk eszköztárunkat, lehetővé téve számunkra a folyamatos megújulást és a látókörünk szélesítését. Ez a fejlődés nemcsak az oktatás folyamatára, hanem az osztálytermi interakciókra, a tanár-diák és diák-diák kapcsolatokra, valamint a kollégák közötti viszonyokra is jótékony hatással van. Ezen felül kiemelkedő szempont volt számunkra, hogy a képzés magyar nyelven zajlik, ami igazán különleges lehetőségnek számít egy ilyen tartalmú program esetében.

A kurzus lebonyolítása során különféle izgalmas és interaktív elemeket alkalmaztunk, amelyek hozzájárultak a tanulás élményéhez. Az órák során először is egy alapos bevezető előadásra került sor, ahol a résztvevők megismerkedtek a témakör alapjaival. Ezt követően csoportos megbeszélések és workshopok formájában mélyebb ismereteket szerezhettek, lehetőséget adva a közvetlen tapasztalatcserére. A kurzus során különféle multimédiás anyagokat is felhasználtunk, mint például videók és interaktív prezentációk, amelyek segítették a tananyag jobb megértését. Emellett gyakorlati feladatokat is végeztünk, ahol a résztvevők valós helyzetekben alkalmazhatták a tanultakat. A kurzus végén egy záróprojekt elkészítése is szerepelt, amely lehetőséget adott a kreativitás kifejezésére és a megszerzett tudás bemutatására. Összességében a kurzus egy dinamikus és inspiráló tanulási folyamat volt, amely elősegítette a résztvevők aktív részvételét és elmélyítette a tudásukat a választott téma terén.

Kiválasztottunk egy csodás januári hétvégét, amelyen szombaton, vasárnap és a következő hétfő délután a coaching elméleti alapjaival, szemléletével és eszközeivel foglalkoztunk. Felfedeztük és lemodelleztük a különböző, oktatási környezetből származó valós helyzeteket, amelyekre a coaching szempontjából kerestük a megoldásokat. Az esemény során mind az elmélet, mind a gyakorlat hangsúlyos szerepet kapott, és rendkívül tanulságos élményben volt részünk! A légkör igazán barátságos volt, amit főként Benková Emőke, a trénerünk profizmusának köszönhetünk. Ő egy tapasztalt tanár és coach, aki kiválóan érti a tanári és coaching perspektívákat egyaránt. Külön öröm volt, hogy ezt az élményt együtt élhettük át a Magángimi tanárainak egy kis csapatával, hiszen a program nemcsak tanulás, hanem csapatépítés szempontjából is rendkívül értékes volt.

Milyen új nézőpontokat vagy módszereket kaptak, amelyek hatással lehetnek a tanításukra?

A képzés során Emőke, a trénerünk, számos módszert, technikát és eszközt osztott meg velünk. Ha egy hasonlattal szeretném érzékeltetni, akkor úgy fogalmaznék, hogy egy bőségesen megterített svédasztalt kaptunk, ahol a választás csak rajtunk múlik: mit fogyasztunk el, és mit viszünk magunkkal a gyakorlatba. Én személy szerint a GROW-modellt, a SMART-célmeghatározást, a nyitott kérdések módszerét, a hatékony visszacsatolás technikáját, valamint azt a szemléletformálást értékelem, ami a hagyományos, frontális oktatásról a diákokkal való interaktív körbe ülések felé terelt minket. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy támogassuk őket fejlődésükben, önreflexiójukban, és segítsük őket az önállósodásban és a felelősségvállalásban.

A coach-szemlélet integrálása a mindennapi tanításba izgalmas és hatékony módja a tanulási folyamatok gazdagításának. Íme néhány ötlet, hogyan tehetjük ezt meg: 1. **Kérdések ereje**: A coach-szemlélet középpontjában a nyílt kérdések állnak. Használjunk olyan kérdéseket, amelyek arra ösztönzik a diákokat, hogy mélyebben gondolkodjanak, például: „Mit gondolsz, miért fontos ez a téma?” vagy „Hogyan alkalmazhatnád ezt a tudást a valós életben?” 2. **Célok kitűzése**: Segítsünk a tanulóknak saját céljaik megfogalmazásában. Kérjük meg őket, hogy határozzanak meg rövid és hosszú távú célokat a tanulmányaikkal kapcsolatban, és támogassuk őket az ezek elérésére vezető úton. 3. **Visszajelzés és önreflexió**: Bátorítsuk a diákokat, hogy rendszeresen értékeljék saját fejlődésüket. Ezt megtehetjük visszajelző formák, például önértékelő kérdőívek vagy csoportos megbeszélések révén. 4. **Empátia és aktív hallgatás**: Legyünk figyelmesek a diákok szükségleteire és érzéseire. Az aktív hallgatás segít megérteni, hogy milyen kihívásokkal néznek szembe, és lehetőséget ad arra, hogy a megfelelő támogatást nyújtsuk. 5. **Rugalmasság**: A tanítás során fontos, hogy alkalmazkodjunk a diákok igényeihez. Ha egy módszer nem működik, legyünk nyitottak új megközelítések kipróbálására. 6. **Közösségi tanulás**: Hozzunk létre olyan környezetet, ahol a diákok egymástól tanulhatnak. A csoportos munkák és projektek elősegítik a kooperációt és a tapasztalatok megosztását. A coach-szemlélet beépítése a tanításba nemcsak a tanulás hatékonyságát növeli, hanem a diákok önállóságát és önbizalmát is erősíti, ezáltal felkészítve őket a jövő kihívásaira.

Mindig érdemes apró, de lényeges változtatásokat eszközölni, hogy ezek idővel bejáratott gyakorlattá váljanak. Ezek a finom módosítások nemcsak az órák hatékonyságát növelik, hanem kellemesebbé és élvezetesebbé is varázsolják az egész tanulási folyamatot. E módszerek segítségével a tanulók önállósága és motivációja is fokozódhat, miközben a tanárok szerepe is átalakulhat: egy támogatóbb és fejlődésorientáltabb irányba terelve az oktatást.

Milyen konkrét változásokat terveznek bevezetni az óráikon a tanfolyam hatására?

Minden tanár saját belátása és a diákok igényei szerint döntheti el, hogy melyek azok a változtatások, amelyek bekerülnek a rendszerébe, és természetessé és jó gyakorlattá alakulnak majd. Általánosságban, a coach-szemléletet alapul véve törekszünk arra, hogy nyitott kérdéseket tegyünk fel, hogy ezáltal ösztönözzük a diákokat a gondolkodásra és problémamegoldásra.Fontos az is,hogy figyelmesen meghallgassuk a diákokat, hogy "aktívan hallgassunk", s visszatükrözzük a gondolataikat, és támogassuk őket a saját megoldásaik megtalálásában. A visszacsatolás is nagyon fontos és hasznos:a diákok erősségeire építve értékeljük őket, ami ösztönzően hat.A fejlődésükre helyezzük a hangsúlyt a hibák helyett.

Segíthetünk a diákoknak reális és elérhető célokat kitűzni, valamint rendszeresen reflektálni a saját tanulási folyamataikra, hogy a tanulók jobban tudatosítsák fejlődésüket. Bevonhatjuk őket a döntéshozatalba, például abban, hogyan szeretnék feldolgozni az adott tananyagot, vagy milyen módon szeretnék számonkérni az ismereteiket.

Törekszünk egy támogató tanulási környezet kialakítására, amely egy olyan biztonságos tér megteremtése, ahol a diákok mernek kérdezni, véleményt formálni, és önálló döntéseket hozni, kísérletezni, és ahol a hibázás a tanulás természetes része.

A diákokra gyakorolt hatások rendkívül sokfélék lehetnek, attól függően, hogy milyen módszerekkel és eszközökkel próbáljuk őket motiválni. Az oktatási környezet folyamatosan fejlődik, és az új megközelítések alkalmazása segíthet abban, hogy a diákok érdeklődése és elkötelezettsége fokozódjon. Egyedi tanulási élmények létrehozásával, mint például projektalapú tanulás vagy a gamifikáció alkalmazása, a diákok aktívan részt vehetnek a tanulási folyamatban. Ez nemcsak a tudás megszerzését segíti elő, hanem hozzájárul a kreativitásuk és a problémamegoldó képességük fejlődéséhez is. Fontos, hogy a tanárok figyelembe vegyék a diákok egyéni igényeit és érdeklődési körét. Ha a tananyag releváns számukra, és lehetőségük van saját érdeklődési területeik felfedezésére, az nagyban növelheti a motivációjukat. Továbbá, a pozitív visszajelzések és a sikerélmények erősítése is kulcsfontosságú lehet a diákok önbizalmának növelésében. Összességében, a diákok motiválása érdekében érdemes olyan környezetet létrehozni, ahol a kíváncsiság, a felfedezés és a kreatív gondolkodás ösztönözve van. Ez segíthet abban, hogy a tanulás ne csupán kötelező feladat legyen számukra, hanem izgalmas és inspiráló kaland.

A diákok önállósága növekedni fog, hiszen felismerik, hogy nem csupán passzív résztvevői a tanulási folyamatnak, hanem aktív alakítói is annak. Amikor több lehetőséget kapnak a döntéshozatalban, például az anyag feldolgozásának módjában vagy a kitűzött célok kiválasztásában, hajlandóbbak lesznek vállalni a felelősséget a saját fejlődésükért. Ha a tanulás nem csupán a jegyekről vagy a külső elvárásokról szól, hanem arról, hogy a diákok saját haladásukat is nyomon követhetik, az jelentősen fokozza a belső motivációjukat. A coach szemléletmód segíti őket abban, hogy észrevegyék, a tudás megszerzése önmagában is értékes cél. A támogató visszajelzések és a rendszeres önreflexió lehetőséget adnak a diákoknak, hogy tudatosabban lássák saját erősségeiket és fejlesztési igényeiket. Ha tapasztalják, hogy képesek fejlődni, az önbizalmuk is megerősödik.

Ha a tanulás során nem a hibák elkerülése a fő szempont, hanem a fejlődés és a kreatív megoldások keresése, akkor a diákok sokkal kevésbé fognak aggódni amiatt, hogy "rossz" választ adnak. Ennek eredményeként bátrabban mernek kísérletezni, és fogékonyabbá válnak az új módszerek és ötletek iránt.

Mit üzenne azoknak a pedagógusoknak, akik fontolgatják, hogy új módszereket tanuljanak?

Bátorítjuk Önöket, hogy csatlakozzanak ehhez a képzéshez, hiszen igazán érdemes! Az új megközelítések felfedezése friss energiát hozhat a tanítási gyakorlatba. Nem szükséges mindent egyszerre átalakítani, és ez nem is reális, de már néhány egyszerű coaching technika, mint például a nyitott kérdések alkalmazása vagy a hatékony visszajelzés módszere is jelentős pozitív változást indíthat el a diákok körében. A tanulók értékelik, ha észreveszik, hogy a véleményük fontos, és ha aktív szereplői lehetnek a tanulási folyamatnak. Egy támogatóbb és önállóságra nevelő tanítási stílus sokkal inspirálóbb és eredményesebb lehet, mint a hagyományos frontális oktatás.

Hibázni lehet és kell is, mert egy új módszer bevezetése mindig kísérletezés, de minden lépés, amely a diákok aktívabb bevonását segíti, és mindannyiunk fejlődését segíti, előremutató.

A tanítás élménye új dimenziót nyer, hiszen a coach szemlélet nem csupán a diákok számára nyújt gazdagabb tapasztalatokat, hanem a pedagógusok számára is egy harmonikusabb és motiválóbb tanítási folyamatot teremt. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy mindkét fél fejlődjön és inspirációt merítsen egymásból, így a tanulás igazi közös kalanddá válik.

Terveznek-e a jövőben további hasonló képzéseken részt venni?

Természetesen! Ahogy már korábban említettem, ez a kurzus négy izgalmas modulból áll. Mivel a téma rendkívül érdekes és hasznos, célunk az, hogy új szintre emeljük tudásunkat. Ennek érdekében folytatjuk Emőkével a PowerSchool használatát, amelyet már elkezdtünk.

Related posts