Eladó egy különleges kincs: egy gyönyörű meggypiros Toyota, melyet egy roncsból varázsoltunk újjá. Az autó nemcsak esztétikailag vonzó, hanem megbízható teljesítménnyel is rendelkezik. Az ára öt millió forint, és ideális választás mindazok számára, akik s

Ha a használt autók évjárata, futásteljesítménye, a hirdetésben szereplő áruk, illetve az autók állapota közt szorosabb összefüggés lenne, az teljesen új helyzetet teremtene a magyar piacon. A viszonyok rendeződéséig még sokat kell várnunk, mert a drága autók is lehetnek értéktelenek, ha korábban összetörték vagy szakszerűtlenül javították őket. Tudják ezt a vásárlás előtti átvizsgálással foglalkozó szakemberek, az autónyomozók is, akik nemcsak a jóhiszemű vevők, de a tények elhallgatására építő eladók homlokára is gyakran varázsolnak ráncokat.
Jávor Gábor, aki főként a Hyundai, Kia és Toyota modellek szakértője, úgy véli, hogy sok vásárló életében elérkezik az a bizonyos kijózanító pillanat, amikor a következő autóvásárlás során már sokkal körültekintőbbé válnak. Tavaly októberben egy érdeklődő is átélte ezt az ébredést, amikor a harmadik generációs Toyota Yarist szerette volna megvásárolni. Ezért megbízta Gábor cégét, a Ceedvadászt, hogy alaposan átvizsgáljon néhány példányt a népszerű modellből, biztosítva ezzel, hogy jó döntést hozzon.
A személy világosan kifejezte, hogy kizárólag megkímélt állapotú Yarisért hajlandó pénzt adni. Az ár tekintetében nem állított irreálisan alacsony határt, hiszen akár 5 millió forintot is kész volt kifizetni egy ötajtós, hibrid modelért - mindezt azzal a feltétellel, hogy a jármű a megfelelő karbantartás mellett zökkenőmentesen szolgálja majd őt a következő évek során.
Ötmillió forint alatt új autót keresve jelenleg legfeljebb egy fapados Mitsubishi Space Star miniautó jöhet szóba, ami 4,4 millió forintért kapható, de sajnos még légkondicionáló sincs benne. A Fiat Panda 5,3 millió forintos áron érhető el, míg a legolcsóbb Toyota Aygo X ára már meghaladja a 6,3 millió forintot. A negyedik generációs Yarisok tavalyi modelljei pedig 8,6 millió forintos kedvezményes áron kínálkoznak. Ha valaki a Használtautó.hu-n a harmadik generációs Yarisok, az XP13 gyári kódú modellek közül keres, körülbelül kétszáz elérhető példányt talál, és ezek között számos remek lehetőség várja az érdeklődőket.
A típust 2011-től 2020-ig gyártották, és a Toyota szokásához híven többször is frissítették, hogy a hosszú modellciklus végére se essen ki a versenyből az elavult megjelenésével. A három- és ötajtós Yaris modellek között találunk alapfelszereltségű, ezer köbcentis, háromhengeres benzines változatokat is, amelyek ára már kétmillió forint alatt kezdődik. Azonban ezek gyakran több mint 200 ezer kilométert futottak, amit a hirdetésekben is feltüntetnek.
A fotók alapján a figyelemre méltó, 1,4 literes, közös nyomócsöves dízelmotorral felszerelt modellek iránti kereslet egyre nő. Ezek a változatok, ha megfelelő kezekben kerülnek kezelésre, rendkívül tartósak lehetnek, és üzemanyag-fogyasztásuk is lenyűgöző, hiszen 100 kilométerenként kevesebb mint 5 liter gázolajat igényelnek. Ezzel szemben az 1,33 literes, négyhengeres benzines verziók elterjedtek, azonban sok esetben nem a megfelelő SEA 0W20-as, hanem a gyártó által csak másodlagos lehetőségként javasolt 5W30-as motorolajat használták, ami jelentős kockázatot rejt magában. Azok, akik ezt a motorváltozatot választják, körültekintően kell, hogy mérlegeljék a döntésüket. Az 1,5 literes, soros négyhengeres utódja viszonylag ritkább, de az olajválasztás itt is hasonló kockázatokat hordoz. A takarékos kisautók királya a köztudottan megbízható, akár félmillió kilométert is megélt bolygóműves hibrid, amely nemcsak hogy azonnal bevethető, de a kis Toyoták között a legjobban értékálló modellnek számít.
Gábor, aki több száz különböző benzines és elektromos hajtású Toyotát vizsgált át, megállapította, hogy Magyarországon a járművek 60%-a korábban sérült állapotban volt. Ezek közül pedig körülbelül a felük nem éri meg a ráfordított pénzt. Gyakran felmerül a kérdés, hogy miért vár el valaki kifogástalan állapotú autót, ha csak használt példányra van kerete. Pedig a legtöbben csupán azt szeretnék tudni, hogy milyen állapotban és milyen előélettel bír az általuk megvásárolni kívánt autó, tekintettel a költségkeretükre.
Nem helyénvaló azt állítani, hogy aki a legolcsóbb autók között keresgél, annak feltétlenül be kell érnie a használt járművek bonyolult múltjával, vagy azzal, hogy egy balesetből helyreállított példányt vásárol. Minden árkategóriában akadnak olyan járművek, amelyek tiszta háttérrel rendelkeznek, éppen úgy, mint az a 2018-as bordó hibrid Yaris, amelyet Gábor egy XIX. kerületi autószalonban alaposan megvizsgált.
A szakértők véleménye szerint a Yaris népszerűsége az utóbbi években jelentős mértékben megnövekedett, és most már a Prius és a Corolla mellett helyezkedik el a legkedveltebb modellek között. Városi közlekedésben kiemelkedően praktikus, hiszen könnyedén parkolható, ugyanakkor hosszabb utazásokra is tökéletesen alkalmas. Ezt a megbízhatóságot egyébként a német autóklub, az ADAC statisztikái is alátámasztják, hiszen az előző generációs Yaris a legjobbak között található.
Gábor véleménye szerint nem szükséges azonnal elhagyni a kereskedést, ha egy legalább öt, de akár tizenöt éves Toyota esetében kiderül, hogy néhány karosszériaelemét korábban újrafényezték. Az enyhe sérülések gyakran olyan szakszerűen javíthatók, hogy szinte nyom nélkül eltűnnek. Ráadásul a csavarozható elemek könnyedén cserélhetők, ha a helyzet megkívánja. Persze, ha a rétegvastagság-mérés során kiderül, hogy a gyári 60-70, legfeljebb 110 mikronos bevonat helyett jóval vastagabb festékrétegek kerültek az autóra, érdemes alaposabban megvizsgálni a javított területeket. Fontos, hogy a fényezés színe és felülete összhangban legyen az autó többi részével, hogy elkerüljük a látványos eltéréseket.
Az ajtók, sárvédők, valamint a motorháztető és a csomagtérajtó újrafestése remek alkualap lehet, ám Jávor szerint az összes használt Toyota hibridre akad vevő, ezért az eladók akkor sem mindig engednek az árból, ha az érdeklődő kiszúrja, hogy a megkímélt állapotúként hirdetett példány járt már karosszérialakatosnál és fényezőnél.
A bordó Yaris esete egyértelműen eltér a megszokott bocsánatos hibáktól. Noha a kereskedésben 4 millió 789 ezer forintért hirdették, ami látszólag összhangban állt az autó évjáratával és a 118 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, a közelebbi szemrevételezés során nyilvánvalóvá vált, hogy az autó korábban súlyos balesetet szenvedett el. A motorháztető és az első sárvédők közötti rések szembetűnően nagyobbak voltak a gyári normánál, több ujjal is be lehetett nyúlni a hézagokba, miközben ezek a rések eredetileg legfeljebb 5 milliméter szélesek kellett volna, hogy legyenek.
Az már kevésbé lepte meg Gábort, hogy a gyanúsan nagy hézagokhoz a karosszéria többi részétől rendellenesen elálló első lökhárító, illetve ferdén rögzített kerékdob-betét is tartozott. Ilyen pontatlanság csak akkor fordul elő egy korszerű autón, ha azt töréskár után szakszerűtlenül, a lehető legolcsóbban állították helyre.
Sok autó kerékjárati ívének alsó részén találhatunk egy apró védőfóliát, amelyet a gyártó azért helyezett el, hogy minimalizálja a kavicsok okozta sérülések kockázatát. A piros Yaris esetében sem volt ez másképp, de itt egy érdekesség rejlik: a védőfólia nem a fényezett felületen, hanem a fényezés alatt, a felső rétegek között rejtőzött, ami egyértelműen a tulajdonos kreatív barkácsolásának eredménye volt.
Önállóan nézve, egy hat-nyolc éves városi kisautó esetében a lökhárítók illeszkedési problémái nem annyira aggasztóak. Azonban, ha az első fényszórók és a hátsó lámpák is elferdülten állnak, ez a szakértő szerint arra utal, hogy az autó nem csupán felületi sérüléseket szenvedett, hanem komolyabb szerkezeti problémái is lehetnek, és a javítás során nem sikerült megfelelően összeszerelni. Valószínű, hogy ez a Yaris egy korábbi ráfutásos baleset következtében került ilyen állapotba. A kereskedő állítása szerint ő nem volt tudatában a problémáknak, és arról sem tett említést, hogy miért deformálódtak a fővázon lévő sárvédőtartó konzolok.
A Ceedvadász azt javasolja, hogy bármilyen használtautó-vásárlás előtti ellenőrzéskor nézzünk be a csomagtartóba is. Jávor szerint visszatérő probléma, hogy miután egy autót hátulról összetörnek, és az ütközés során roncsolódik a pótkeréktartó ürege, azt nem cserélik ki, hanem csak kikalapálják, mert az olcsóbb.
A bordó autónál pontosan ez a helyzet állt elő. A karosszéria főtartó elemeihez a gyárban hegesztett pótkeréktartón látszik, hogy a sérülés után újra hegesztették, és ezt a folyamatot a lehető legdurvább módon próbálták megoldani. Az acéllemez, amelyet eredetileg precízen formáltak meg, mostanra tele van kalapácsütések nyomaival, amelyek külön-külön is jól kivehetők. Ez a látvány pedig egy szakiskolai vizsgán biztosan kudarctól fenyegetne.
Gábor szerint a pótkeréktartót alulról és felülről is kitartóan kalapálhatták, mert aki ezt a munkát megrendelte, tisztában lehetett azzal, hogy a Toyota által előírt technológiát használva, az elem cseréjével ez a javítás önmagában is milliós tétel, ami elvitte volna a kereskedő hasznát. Így viszont egy esetleges következő balesetben semmilyen energiaelnyelő funkciót nem tölt majd be, mert a deformálódás, illetve az egyengetés meggyengítette az acéllemezt.
Magyarországon számos kereskedés kínál sérült, de még nem helyreállított autókat, és a vásárlás folyamatát megkönnyíti egy előzetes regisztráció után hozzáférhető roncskereskedelmi adatbázis is. Ebben az adatbázisban rengeteg törött jármű közül válogathatnak az érdeklődők. Ezek közül sok autót donorként használnak fel a szervizek, ami azt jelenti, hogy az alkatrészeiket egy másik jármű helyreállítására fordítják. Emellett azonban találhatók olyan roncsok is, amelyeket sikeresen újjáélesztenek, és megpróbálnak eladni őket a sérülésmentes autók árán, mint például a bordó Yarist, amelynek esetében a felújítás során a költségek és a piaci érték közötti feszültség különösen izgalmas lehetőségeket teremt.
Ez a tisztességtelenségre épülő gyakorlat ideális feltételeket teremt, hiszen a hétköznapi használtautó-vásárlók többsége nincs tisztában a roncspiac működésével. Az állami járműnyilvántartásban végzett keresés során pedig nem találkozhatunk figyelmeztető piros felkiáltójelekkel a felújított autók adatlapján. A bordó Yaris esetében csupán annyi információt közöltek a Jármű Szolgáltatási Platformon, hogy 2023 januárjában baleset következtében károsult. Más autók esetében sem kínál többet a rendszer. A baleset után gazdaságosan nem javítható autók esetén nincs kötelezettség a forgalomból való végleges kivonásra, de ennél is súlyosabb probléma, hogy a szerkezeti sérülések után sem minden esetben törlik a rendszámokat.
A történetünk középpontjában álló 2018-as Yarisról kiderült, hogy nemcsak elöl, hanem hátul is súlyosan megrongálódott, majd amatőr kézben próbálták helyreállítani. A karosszéria fényezését pedig az eredeti árnyalatához hasonló színre varázsolták, így a Toyota pár lépésnyire állva igazi vevőmágnesként tűnt fel. Gábor ezt sajnálattal szemléli, hiszen gyakran találkozik olyan vásárlókkal, akik érzelmi alapon döntést hoznak. Ha egy használt autó első ránézésre vonzó, és a próbaúton sem mutatkozik nyilvánvaló hiba, hajlamosak azonnal a pénzüket az eladó asztalára helyezni.
Ezt a Yarist végül nem vette meg a Ceedvadász ügyfele, hanem tovább várt a valóban megfelelő példányra. A következő fiatal XP13-as Toyotát szintén egy budapesti kereskedésben hirdették, a fotókon az is nagyon szépnek tűnt, a hirdetésében felsorolták az összes kívánatos extrát, majd élőben kiderült, hogy a teljes karosszériát elverte a jégeső, olyan göröngyös, mint egy golflabda, de erről elfelejtett szólni az eladó a telefonos egyeztetés alkalmával.
Jávor Gábor véleménye szerint a magyar használtautó-piacon, amely a praktikusságra és a tartósságra vágyik, minden hibrid Toyota – legyen az ép, sérült vagy éppen csak ideiglenesen helyrehozott – keresett lehetőségnek számít. A kereskedők és a magáneladók gyakran nem is reagálnak a tapasztalt átvizsgálók kritikáira, amikor azok az autók rejtett, néha súlyos problémáira figyelmeztetnek. Ehelyett inkább mosolyogva várják azt a vásárlót, aki érzelmi alapon hoz döntést, és hajlandó akár 5 millió forintot is kifizetni egy olyan járműért, amely valójában a bontóban lenne a helye. A Jármű Szolgáltatási Platformon végzett legutóbbi lekérdezésünk szerint pedig Gábor által 2024. október elején átvizsgált autót valaki megvásárolta október végén, ami az állami rendszerben rögzített eredetiségvizsgálati adatokból is kiderül.