Az első negyedév során már 47 olyan csalási esetet jegyeztek fel, amelyeket idősek ellen követtek el. A becsült kár összértéke pedig eléri az 572 ezer eurót.

Az idei év első negyedévének rendőrségi jelentése szerint 47 csalás történt, melyek idős emberek ellen irányultak, s ezek összességében 572 ezer euró kárt okoztak. Tavaly, a telefonos csalások száma 125-re rúgott, és az elkövetők több mint 1,5 millió eurót csaltak ki az idős korosztály tagjaitól. Riasztóan sok olyan eset is előfordult, amikor az áldozatok az egész életük megtakarítását elveszítették. Ezt Zuzana Hrabovská, a rendőrség szóvivője osztotta meg a TASR hírügynökséggel.

A rendőrség tájékoztatása szerint 2023-hoz viszonyítva 61 esettel csökkent a telefonos csalások száma, de ennek ellenére a ravasz csalók még mindig 186 alkalommal károsítottak meg hiszékeny időseket, összesen több mint 2,2 millió euróval. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy folyamatosan figyelmeztessük a potenciális áldozatokat, hiszen a csalók elsősorban magányos, idős emberekre vadásznak.

Hrabovská megjegyzései szerint a bűnelkövetők érzelmi manipulációval célozzák meg áldozataikat, kihasználva azt a tényt, hogy az illetők rendszeres kapcsolattartás és gondoskodás nélkül élnek, így nehezen tudják reálisan megítélni a megtévesztő telefonhívások valódiságát. "A megelőzési programunk célja elsősorban azoknak az időseknek a védelme, akik nagyobbik részét otthonuk magányában töltik, és hiányzik számukra a társasági élet" - tette hozzá.

2024-ben a megelőzés jegyében a rendőrség postai kézbesítőkkel együttműködve Szlovákia-szerte több mint 600 háztartást keresett fel, elérve ezzel körülbelül 5700 idős embert. Céljuk az volt, hogy felhívják a figyelmet a legelterjedtebb csalási módszerekre, és ezzel védelmet nyújtsanak a potenciális áldozatok számára.

A rendőrség felhívja az idősebb korosztály figyelmét, hogy fokozottan ügyeljenek az ismeretlen hívókkal való kapcsolatra, akik különféle történetekkel próbálnak meg bejutni az otthonaikba. Figyelmeztetnek arra, hogy az állami intézmények, valamint a biztonsági és mentőszolgálatok munkatársai soha nem kérnek telefonon készpénzt vagy egyéb értéktárgyakat, és nem küldenek kétes személyeket az ilyen tranzakciók lebonyolítására. Az óvatosság kulcsfontosságú, hogy elkerüljük a csalások áldozatává válást.

Az idősebb generáció tagjainak gyakran javasolják, hogy az idegenek által hangoztatott állításokat mindig ellenőrizzék megbízható ismerőseik vagy családtagjaik segítségével.

" Ha mégis úgy döntenének, hogy ismeretlen személynek pénzt adnak, akkor annak átadásához tanúként hívjanak egy általuk megbízhatónak tartott személyt, például egy rokont vagy szomszédot" - tanácsolja a rendőrség.

Hozzátették, ha az idősek úgy döntenek, hogy nagyobb összeget vesznek ki a bankból, akkor azt egy ismerősük kíséretében tegyék. "Ha mások jelenléte nélkül szeretnének felvenni pénzt, akkor legalább a banki alkalmazottnak mondják el, milyen célból van szükségük nagyobb összegre. Ő segít nekik felmérni a helyzetet és bűncselekmény gyanúja esetén megteszi a szükséges lépéseket" - zárta mondanivalóját Hrabovská.

Related posts