Németország bevásárlása: húsz Eurofighter harci gép érkezik, de az utódmodell még mindig várat magára.

A Bundeswehr a legújabb, negyedik generációs vadászbombázó repülőgépekkel kívánja megerősíteni légierőjét és védelmi képességeit. Az Airbus, a világ legnagyobb repülőgépgyártója, számára is kedvező lehetőséget teremtett a legújabb megrendelés, amely a toulouse-i központú vállalat számára új kihívásokat és lehetőségeket egyaránt jelent.
A német megrendelés húsz Eurofighter Typhoon vadászbombázóra szól. Az Airbus a szállítást 2031 és 2034 között tervezi. A végső összeszerelésre a bajorországi Manchingban kerül sor. A cég a megrendelés nyomán bővíteni kívánja a vadászgépek gyártását.
"Korábban azért fektettünk energiát, hogy teljesíteni tudjuk az évi tíz gépre vonatkozó gyártási kötelezettségünket. Most azonban célunk, hogy ezt a számot megduplázzuk, bízva abban, hogy újabb megrendeléseket tudunk szerezni" - mondta Michael Schöllhorn, az Airbus divízióvezetője a Handelsblattnak. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az Eurofighter-konzorcium tagvállalatai, mint az Airbus, a brit BAE Systems és az olasz Leonardo, fokozniuk kell a bombázókhoz szükséges alkatrészek termelését. Az érdeklődés más országok részéről is megerősíti ezt, például Szaúd-Arábia is érdeklődik az Eurofighter legújabb verziója iránt.
A 3,75 milliárd eurós megrendelés már a korábbi törvényhozási ciklusban is napirenden szerepelt, amikor Olaf Scholz akkori kancellár hivatalosan bejelentette. A szerződés azonban végül nem valósult meg, mivel a műszaki követelményeket a három másik, az Airbus-t alapító állammal – Nagy-Britanniával, Spanyolországgal és Olaszországgal – együtt kellett volna egyeztetni, mielőtt aláírásra került volna sor. Ezen kívül az akkori kormánykoalíció összeomlása miatt a költségvetési előirányzat jóváhagyása is elhúzódott. A legfrissebb döntéshez már az új törvényhozás költségvetési bizottságának beleegyezése is szükséges volt, amely a közelmúltban meg is érkezett.
A tervek szerint a német légierő megerősítése érdekében az Eurofighter gépek szolgálnak átmeneti megoldásként, amíg a hatodik generációs európai légi harci rendszer, az FCAS fejlesztése be nem fejeződik és készen nem áll a bevetésre. Ezt a fejlesztést Németország, Franciaország és Spanyolország közösen végzi, és célja, hogy a 2040-re várhatóan elavuló Eurofighter és Rafale gépeket egy korszerű, új modell váltsa fel. Azonban a projekt körül feszültségek tapasztalhatók a részt vevő cégek, a Dassault ipari konszern, az Airbus fegyvergyártási ága és a spanyol Indra vállalat között, ami megnehezíti a közös munkát.
A Dassault igazgatója, Ertic Trappler vezető szerepet követel a konszernnek a fő komponensek előállításában, és azzal fenyegetőzött, hogy Franciaország egyedül is kész a gyártásra. A tudósítás szerint az érintett cégek egymással is versenyeznek, különös tekintettel arra, hogy a Dassault vadászgépeket is gyárt.
Boris Pistorius német védelmi miniszter ennek kapcsán október elején még azt is kilátásba helyezte, hogy megtorpedózza a 100 milliárd eurós projektet. A Handelsblattnak nyilatkozva azt hangsúlyozta, hogy az év végéig döntést el hozni. "Ellenkező esetben a többi FCAS-partnerrel együtt lemondunk a projektről" - tette hozzá.
Elemzők véleménye szerint ennek kulcsszerepe van abban, hogy az Eurofighter továbbra is jelentős szereplő maradhat a légierőben. A Bundeswehr tervei között szerepel, hogy a vadászbombázókhoz a legújabb generációs önvédelmi rendszert építenek be, amely mesterséges intelligenciával működik, így képes lesz gyorsan reagálni a felmerülő fenyegetésekre. Emellett a német verziókhoz integrálhatóak a AARGM légi indítású közepes hatótávolságú harcászati rakéták, valamint a Taurus nagy hatótávolságú robotrepülőgépek is.