Daniel David: Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi oktatási rendszer fenntartása nem lehetséges a jelenlegi formájában - AGERPRES
Bukarest, február 5./Agerpres/ - Daniel David tanügyminiszter hangsúlyozta, hogy az oktatási rendszert új alapokra kell helyezni, hiszen a jelenlegi struktúra már nem felel meg a modern kihívásoknak, és nem folytatható a megszokott módon. Szükséges egy olyan innovatív modell kidolgozása, amely jobban illeszkedik a jövő elvárásaihoz.
Daniel David szerdán részt vett a diákok számolási készségeit vizsgáló első országos jelentés bemutatóján. Az adatok rávilágítanak, hogy Romániában a tanulók több mint egyharmadát érinti a számolás hiánya, míg 16 százalékuk súlyos számolási problémákkal küzd.
A romániai oktatási rendszer sajátos jellemzőkkel bír, amelyeket a tanügyi tárcavezető 'atipikusnak' nevezett. Számos olyan elem található benne, amelyek számunkra már természetesek, de más országokban hiányoznak. Ilyen például az évenként megrendezett országos versenyvizsga a tanári állásokra, a nyolcadikos diákok képességfelmérő tesztje, valamint a különböző iskolákban ötödik osztályba történő felvételi vizsgák. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy elengedhetetlen a rendszer alapos újragondolása és átalakítása; azonban ez előtt szükséges egy részletes felmérés és elemzés elvégzése, amely alapján meg lehet határozni a további lépéseket. Azokat a részeket, amelyek nem működnek, felül kell vizsgálni, míg a bevált gyakorlatokat meg kell erősíteni.
'Egyértelmű, hogy a jelenlegi formájában nem lehet továbbvinni az oktatási rendszert' - szögezte le a miniszter.
Kiemelte azonban, hogy nem szükséges minden olyan elem eltüntetése, ami más országokban hiányzik, mint például a nyolcadikosok képességfelmérő vizsgája.
A jelentés által bemutatott eredmények tükrében azonban mindenképpen más struktúrájú, a jelenlegitől eltérő modellre épülő rendszerre van szükség. Mert - mint mondta - már nemzetbiztonsági problémát jelent az a tény, hogy a középiskolát végzett diákok közel felét érinti a számolástudatlanság.
A miniszter szerint ugyanakkor gyökeres változtatásokra van szükség a vidéki oktatásban, mert a jelenlegi helyzet nem folytatódhat tovább. Leszögezte: meglátásában téves az a megközelítés, hogy minden településen iskolára és még több iskolabuszra van szükség a vidéki környezetben. Szerinte nem lehet minőségi oktatást biztosítani az összevont osztályokban, ami szokványos dolog azokban az iskolákban, ahol 4-10 gyerekkel indul egy-egy osztály.
Daniel David hangsúlyozta, hogy bár az ötlet nem tőle származik, mégis rendkívül vonzó számára, és elkötelezett abban, hogy támogassa és pénzügyileg is segítse a vidéki bentlakásos iskolák szélesebb körű kiépítését. Véleménye szerint ez a lépés nemcsak a szimultán oktatás kihívásait fogja enyhíteni, hanem a tanárhiány problémájára is megoldást kínál. A helyzet ugyanis az, hogy a kiváló pedagógusok toborzásához szükséges anyagi források hiányoznak. A tervezett kampuszok lehetőséget nyújtanak arra, hogy versenyképes fizetések mellett vonzó körülményeket, például étkezési és lakhatási lehetőségeket biztosítsanak a tanárok számára – tette hozzá Daniel David.
AGERPRES/(RO - szerző: Roberto STAN, HU - szerkesztő: VALKAI Krisztina)