Erdély lélegzetelállító panorámaútja, mely a régió legdrágább szépségeit rejti, egyúttal igazi kihívást jelent a békák számára is. A festői tájak és a lenyűgöző kilátások mellett számos veszély leselkedik a kis állatokra, akiknek nem mindig könnyű navigál

Két különleges békafaj, a vöröshasú és a sárgahasú unka védelmében szükségessé vált a Nagyenyed és Abrudbánya között nemrég felújított panorámaút kijavítása.

Erdély lenyűgöző panorámaútjának felújítása sürgetővé vált, mivel a jelenlegi állapot súlyos veszélyt jelent a kétéltű élővilág számára – számolt be az MTI.

A Ziarulunirea.ro Fehér megyei hírportál beszámolója szerint a mócvidéket átszelő, az Erdélyi-érchegység déli részén kanyargó DJ 107I jelzésű megyei út átadását már csak az hátráltatja, hogy az építő út az alatta átvezető csőhidaknál nem tartotta be a környezetvédelmi engedély előírásait és a kétéltűeket veszélyeztető műszaki megoldást alkalmazott, amit ki kell javítani.

A számvevőszék helyszíni vizsgálata során fény derült arra, hogy az eső- és forrásvíz, valamint a kisebb patakok áramlási sebességét a csőhidak környékén lassító aknákból a békák nem tudnak kimenekülni. Cristian Panea, az Elis Pavaje igazgatója elmondta, hogy a vízgyűjtő kamrák oldalfalát a megkövetelt 45 fok helyett függőlegesre kellett építeniük. Ennek oka, hogy az előírások betartása drámaian csökkentette volna a hasznos burkolatfelületet az amúgy is keskeny, csupán egy sávos hegyi úton.

A lapnak nyilatkozó építész hangsúlyozta: meg kell jegyezni, hogy "bár a békák ügyesen ugrálnak, mégsem képesek a vízből kiugrani", ezért a meredek falú lassító kamrák valós veszélyt jelenthetnek számukra, mivel csapdaként működhetnek.

A helyi turizmus fellendítése érdekében 73 millió eurós befektetéssel kialakították a "Transapuseana" nevű hegyi utat, amely a Déli-Kárpátokat keresztezi, hasonlóan a Transzfogaras és Transalpina útvonalakhoz. Ez az új, 78 kilométeres út különösen problémás része az 5-ös és 37-es kilométerszelvény között található, ahol két Natura 2000-es természetvédelmi terület védett övezetein halad át.

Az érintett területen összesen 58 lassító kamra található, amelyek közül 26 esetében a hatóságok kötelezték a kivitelezőt arra, hogy betonlejtőt alakítson ki az út alatt átvezető csőhöz. Ezzel a lépéssel a vöröshasú és sárgahasú unkák számára biztosítják a lehetőséget, hogy az aknába került kétéltűek legalább az út másik oldalára eljuthassanak.

Az igazgató bejelentette, hogy a cég a saját költségvetéséből néhány héten belül megjavítja az összes 58 kamrát. Azonban nem adott választ arra a kérdésre, mi fog történni azokkal a békákkal, amelyek a környezetvédelmi területen kívül eső útszakaszokon, a további 150 aknába esnek.

Ahogy már korábban említettük, a farmosi Békamentők minden év tavaszán összegyűlnek, hogy támogassák a kétéltűek vándorlását. A Bükki Nemzeti Park területén, a kisgyőri békavonulás során 2025 tavaszán, sajnos, a különböző előkészületek (mint például táblák kihelyezése és ideiglenes terelő kerítések felállítása) ellenére is súlyos pusztulás tapasztalható. Ezen kívül egy vízinövényt, egy halat és egy békát kitiltottak az Európai Unió területéről.

Related posts