Erdély lélegzetelállító panorámaútja, mely a régió legdrágább szépségeit rejti, egyúttal igazi kihívást jelent a békák számára is. A festői tájak és a lenyűgöző kilátások mellett számos veszély leselkedik a kis állatokra, akiknek nem mindig könnyű navigál

Két különleges békafaj, a vöröshasú és a sárgahasú unka védelmében szükségessé vált a Nagyenyed és Abrudbánya között nemrég felújított panorámaút kijavítása.
Erdély lenyűgöző panorámaútjának felújítása sürgetővé vált, mivel a jelenlegi állapot súlyos veszélyt jelent a kétéltű élővilág számára – számolt be az MTI.
A Ziarulunirea.ro Fehér megyei hírportál beszámolója szerint a mócvidéket átszelő, az Erdélyi-érchegység déli részén kanyargó DJ 107I jelzésű megyei út átadását már csak az hátráltatja, hogy az építő út az alatta átvezető csőhidaknál nem tartotta be a környezetvédelmi engedély előírásait és a kétéltűeket veszélyeztető műszaki megoldást alkalmazott, amit ki kell javítani.
A számvevőszék helyszíni vizsgálata során fény derült arra, hogy az eső- és forrásvíz, valamint a kisebb patakok áramlási sebességét a csőhidak környékén lassító aknákból a békák nem tudnak kimenekülni. Cristian Panea, az Elis Pavaje igazgatója elmondta, hogy a vízgyűjtő kamrák oldalfalát a megkövetelt 45 fok helyett függőlegesre kellett építeniük. Ennek oka, hogy az előírások betartása drámaian csökkentette volna a hasznos burkolatfelületet az amúgy is keskeny, csupán egy sávos hegyi úton.
A lapnak nyilatkozó építész hangsúlyozta: meg kell jegyezni, hogy "bár a békák ügyesen ugrálnak, mégsem képesek a vízből kiugrani", ezért a meredek falú lassító kamrák valós veszélyt jelenthetnek számukra, mivel csapdaként működhetnek.
A helyi turizmus fellendítése érdekében 73 millió eurós befektetéssel kialakították a "Transapuseana" nevű hegyi utat, amely a Déli-Kárpátokat keresztezi, hasonlóan a Transzfogaras és Transalpina útvonalakhoz. Ez az új, 78 kilométeres út különösen problémás része az 5-ös és 37-es kilométerszelvény között található, ahol két Natura 2000-es természetvédelmi terület védett övezetein halad át.
Az érintett területen összesen 58 lassító kamra található, amelyek közül 26 esetében a hatóságok kötelezték a kivitelezőt arra, hogy betonlejtőt alakítson ki az út alatt átvezető csőhöz. Ezzel a lépéssel a vöröshasú és sárgahasú unkák számára biztosítják a lehetőséget, hogy az aknába került kétéltűek legalább az út másik oldalára eljuthassanak.
Az igazgató bejelentette, hogy a cég a saját költségvetéséből néhány héten belül megjavítja az összes 58 kamrát. Azonban nem adott választ arra a kérdésre, mi fog történni azokkal a békákkal, amelyek a környezetvédelmi területen kívül eső útszakaszokon, a további 150 aknába esnek.
Ahogy már korábban említettük, a farmosi Békamentők minden év tavaszán összegyűlnek, hogy támogassák a kétéltűek vándorlását. A Bükki Nemzeti Park területén, a kisgyőri békavonulás során 2025 tavaszán, sajnos, a különböző előkészületek (mint például táblák kihelyezése és ideiglenes terelő kerítések felállítása) ellenére is súlyos pusztulás tapasztalható. Ezen kívül egy vízinövényt, egy halat és egy békát kitiltottak az Európai Unió területéről.