A legújabb magyar vásárlási trendek: az AI és az influenszerek szerepe a modern fogyasztói szokásokban - Pénzcentrum

A közösségi média platformok szerepe a vásárlásokban soha nem volt még olyan meghatározó, mint manapság, és a mesterséges intelligencia megjelenése szintén gyökeresen átalakította a vásárlói szokásokat.

A technológiai fejlődés forradalmasította vásárlási szokásainkat, és ezt a változást a legjobban a közösségi platformok növekvő hatása tükrözi, amelyek kulcsszereplők lettek a vásárlási döntésekben. Ezen felül a generatív mesterséges intelligencia (Gen MI) is jelentős mértékben formálja az online vásárlás élményét, amelyet a fogyasztók 71%-a kifejezetten elvár. A legújabb trendek mögött a Z és Y generációk igénye áll, akik a személyre szabott és zökkenőmentes digitális élmények iránti vágyukkal hajtják ezt a változást – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb elemzéséből.

A mesterséges intelligencia térnyerése a vásárlási szokásaink terén is megmutatkozik. A fogyasztók közel fele (46%) üdvözli a generatív MI online vásárlásra gyakorolt hatásait, míg háromnegyedük nyitott a Gen MI ajánlásaira, szemben a 2023-ban mért 63%-kal. A termék- és szolgáltatásajánlások esetében a fogyasztóknak már több mint fele (58%) helyettesítette a hagyományos keresőmotorokat generatív MI eszközökkel.

A fogyasztók körében végzett felmérések alapján a válaszadók 68%-a azt kívánja, hogy a generatív mesterséges intelligencia eszközök integrálják az online keresőmotorok, a közösségi média platformok és a kiskereskedők weboldalainak keresési eredményeit. Ugyanakkor a technológia iránti elégedettség csökkenést mutat: 2024-re ez a szám 37%-ra esett vissza, míg 2023-ban még 41%-os volt.

A mai világban a vásárlók egyre inkább a személyre szabott élményekre vágynak, amelyeket a generatív mesterséges intelligencia hatékonyan képes megteremteni. Emellett azonnali és megbízható kiszállítást igényelnek, miközben tudatosabban választják meg vásárlásaikat. Ahhoz, hogy a kiskereskedők megőrizzék versenyképességüket és erősítsék a márkahűséget, olyan ügyfélközpontú stratégiákra van szükségük, amelyek kihasználják a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket, így biztosítva a zökkenőmentes, mégis különleges vásárlói élményt. Ezen kívül a közösségi kereskedelem irányába történő elmozdulás is egyre fontosabbá válik. A kiskereskedőknek érdemes kihasználniuk közösségi és digitális hirdetési platformjaikat, hogy már a vásárlási folyamat kezdetén kapcsolatba léphessenek a fogyasztókkal, ezzel erősítve a márkájuk iránti elköteleződést.

„Tedd különlegessé a mondanivalódat!” – emelte ki Lindsey Mazza, a Capgemini Csoport globális kiskereskedelmi igazgatója.

A mesterséges intelligencia által generált avatárok egyre inkább a fogyasztói figyelem középpontjába kerülnek: a vásárlók körülbelül negyede már bízik bennük, és az ajánlásaik alapján dönt a vásárlásról. Ezzel párhuzamosan a közösségi médiában aktív influenszerek népszerűsége is az egekbe szökik: 2024-re a Z generáció tagjainak 70%-a már rajtuk keresztül tájékozódik az új termékekről, ami figyelemre méltó ugrás a tavalyi 45%-os arányhoz képest.

Az olyan platformok, mint az Instagram vagy a TikTok ugyancsak átformálják a kiskereskedelmet, ugyanis a fogyasztók több mint fele a közösségi médián keresztül fedez fel új termékeket, szemben a 2022 novemberében mért 32%-kal. A kutatás szerint a fogyasztók 40%-a időnként a közösségi médiát használja ügyfélszolgálati ügyintézés esetén is. Ez azt mutatja, hogy egyre többen támaszkodnak ezekre a platformokra a problémamegoldás és segítségkérés során.

Az azonnali kiszállítást preferáló kereskedelem, vagyis a q-commerce iránti kereslet folyamatosan felfutóban van. A jelenség annyira elterjedtté vált, hogy egyes területeken a vásárlók egyre inkább hajlandóak extra költséget vállalni a gyorsaság és a hatékonyság érdekében. A gyors kiszállításért való fizetési készség 2023-ban 41%-ról 2024-re 70%-ra emelkedett, ami világosan mutatja a termékek azonnali elérhetősége iránti erősödő fogyasztói igényt. Ez a tendencia különösen érzékelhető olyan országokban, mint India, Németország, Franciaország, Svédország, Spanyolország és Hollandia, míg az Egyesült Államok ezen a téren jelentős hátrányba került.

A legfrissebb kutatási adatok alapján a fogyasztók 67%-a aktívan észleli a kiskereskedők weboldalain vagy alkalmazásaikban feltűnő hirdetéseket, amikor termékek után kutatnak. Ez a tendencia annyira jelentős, hogy az online vásárlások körülbelül egyharmadát közvetlenül befolyásolták ezek az online reklámok az elmúlt egy év során. Ezzel szemben a hagyományos boltban található hirdetésekkel kapcsolatban a vásárlók általában kevésbé mutatnak elégedettséget.

A vásárlók 53%-a kifejezetten személyre szabott hirdetéseket várna el a boltjaikban, mint például intelligens bevásárlókocsik, okos tükrök vagy interaktív érintőképernyők segítségével. Ebből kifolyólag a fogyasztók több mint fele rendszeresen váltogatja a márkákat és kereskedőket, mivel a kísérletezés iránti vágy és a személyre szabott reklámok hiánya motiválja őket.

A fenntarthatóság kulcsfontosságú tényező lett a vásárlással kapcsolatos döntések meghozatalakor. Míg a fogyasztók 64%-a fenntartható termékek kínálatából vásárol és 67%-uk kész kiskereskedőt váltani fenntartható termékkínálat hiánya esetén, a fogyasztók egyre kevésbé hajlandóak felárat fizetni az ilyen típusú termékekért. Az elmúlt két évben folyamatosan csökkent azon fogyasztók aránya, akik 5%-nál magasabb felár fizetését is vállalnák ezért. A kutatás rámutat arra is, hogy a fogyasztók körében viszont nagy visszhangot keltenek az olyan kezdeményezések, mint a szénlábnyommal kapcsolatos címkék feltüntetése és az élelmiszer-pazarlás csökkentése.

A kutatási adatok alapján egyre inkább kirajzolódik, hogy a vásárlók körében fokozódik az igény a részletesebb tájékoztatás iránt az általuk megvásárolt termékekkel kapcsolatban. Különösen a tápanyagokra vonatkozó információk emelkednek ki, hiszen a fogyasztók 67%-a jelezte, hogy ezen adatok birtokában akár más termékre is áttérne.

Related posts