Új fejezet kezdődik a dízelek műszaki vizsgáztatásának történetében Magyarországon.

Magyarországon hamarosan elérkezik az a fordulópont, amikor a szigorúbb környezetvédelmi szabályozások következtében már nem kaphatnak vizsgát azok a dízeljárművek, amelyekből eltávolították a részecskeszűrőt, vagy amelyek túlzott mennyiségű szilárd részecskét bocsátanak ki. A kormány már 2021-ben beszerezte a 25 darab részecskeszámláló készüléket (AVL Ditest Counter), de sajnos ezek eddig még nem kerültek használatba.
A Telex értesülései alapján az újonnan készülő irányelv kötelezővé fogja tenni a részecskék mérését, így a bevezetés után már nem csupán a kipufogógáz füstösségét kell figyelni. A szabályozás célja, hogy az apró, akár 20 nanométeres részecskék jelenlétét is érzékelni lehessen, mivel ezek tudományos bizonyítékok alapján jelentős egészségügyi kockázatot hordoznak magukban.
Magyarország autóflottájának körülbelül egyharmada dízel üzemű, és ezek többsége 15 évnél idősebb. Ezért a részecskeszámlálók bevezetése jelentős javulást eredményezhet a közlekedés tisztaságában. Jelenleg a manipulált dízeljárművek csak akkor buktathatók le a műszaki vizsgán, ha a vizsgabiztos észreveszi a csalásra utaló jeleket.
A Telex által megkérdezett névtelen forrás információi szerint először az állami vizsgaállomásokon, majd rövid időn belül a magánkézben lévőeknél sem engedélyezik a rossz állapotú, illetve az illegálisan módosított részecskeszűrővel rendelkező dízelmotoros személy- és teherautók forgalomba helyezését.
Az Európai Unióban egyelőre csak az Euro 5 és Euro 6 besorolású autók és teherautók esetében van szó a részecskeszámlálás kötelezővé tételéről, az ezeknél régebbi dízelek esetében nem.