Újabb mérés érkezik a horizonton? A műszaki vizsga szigorítása várható! -- Totalcar

Az Európai Unió új tervezetet mutatott be, amely jelentős változásokat hozhat a gépjárművek műszaki vizsgálatában. A javaslat szerint nem csupán a régebbi dízelmotoros autók, hanem a benzines járművek esetében is bevezetnék a PN-mérést, vagyis a részecskeszám határérték-mérést. Ezt a megközelítést Németországban már 2023 óta alkalmazzák az Euro 6/VI környezetvédelmi besorolású dízelautók ellenőrzésekor. Az új módszer révén sokkal részletesebb és pontosabb információkat nyerhetünk a kipufogógázban található anyagokról, ami a környezeti hatások csökkentését és a légszennyezés mérséklését célozza.

A mérési módszer szempontjából figyelemre méltó, hogy a rendszer gyakran kiszűri az öt évnél fiatalabb dízel járműveket is. Például a Ford nemrégiben 164 ezer autót volt kénytelen visszahívni Németországban, mivel ezek az autók az idő előtt elöregedő DPF (dízel részecskeszűrő) problémái miatt nem feleltek meg a szigorú környezetvédelmi normáknak. A PN-mérést a TÜV (Technischer Überwachungsverein) és a GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) is sikeresnek értékeli. Érdekes megjegyezni, hogy az öt évnél fiatalabb járművek körülbelül két, míg a tíz évnél idősebb járművek hat százaléka mutat hibát, amit a mérések egyértelműen feltárnak.

A PN-mérés bevezetése az Euro 5b kibocsátási normának megfelelő dízel autóknál megosztja a szakmai véleményeket. Míg az Európai Unió és a TÜV támogatják a javaslatot, addig a GTÜ feleslegesnek tartja ezt a lépést. A TÜV képviselői úgy vélik, hogy a mérés bevezetése jelentős előrelépést jelentene a levegőminőség javítása érdekében, míg a GTÜ szakértői arra figyelmeztetnek, hogy nem indokolt egy új szabvány alapján értékelni olyan járműveket, amelyek még a korábbi normák szerint készültek. Szerintük a PN-mérés kötelezővé tétele olyan alkatrészek, mint például a részecskeszűrők, cseréjére kényszerítheti a tulajdonosokat, amelyek esetleg nem állnak rendelkezésre, vagy jelentős anyagi terhet rónak rájuk.

Azzal kapcsolatban azonban mind a három szervezet egyetért, hogy a PN-mérést érdemes lenne bevezetni a benzinüzemű járművek esetében is a műszaki vizsgán. Úgy látják, hogy a benzinmotorok ugyanúgy meghibásodhatnak, mint a dízelüzemű társaik, így nincs ésszerű ok arra, hogy azok részecskekibocsátását ne vizsgálják ugyanolyan szigorral. A gyors bevezetéstől azonban nem kell tartani: még az is idő, mire eldöntik, hogy lesz-e új vizsgálati módszer, és ha igen, akkor annak meg kell tervezni és lapra kell vetni a műszaki, illetve jogszabályi kereteit is. Ezt követően a műszerek gyártóinak kell új eszközöket tervezniük, a kritériumoknak megfelelő szoftvereket írniuk és kereskedelmi forgalomba hozniuk a terméket. Ez pedig valószínűleg hónapok, de az is lehet, hogy évek munkája.

Related posts