Újabb kihívás a hagyományos kereskedelem számára: a megfizethető temus élelmiszer termékek betörnek a piacra.

Fejhallgató kétezerért, fülbevaló, zokni fillérekért, feliratos póló pár száz forintért: hiába minden törekvés, nem lehet letörni az olyan akciós weboldalak, mint a Temu és a Shein népszerűségét Európában sem, amit leginkább az inflációs hullámmal eluralkodott árérzékenység, illetve az agresszív, nem ritkán meglepő reklámpolitika magyaráz.
A két ázsiai platform az évek alatt letarolta az iparcikkek globális kereskedelmét, és itthon is előkelő helyen szerepelnek, de még mindig van számukra piaci rés: a Temu nemrég bejelentette, hogy rövidesen az európai élelmiszereladásokban is szerepet kér magának.
Ez pedig az online értékesítésben is jelen lévő, hagyományos áruházláncoknak jelenthet fenyegetést, előbb a tartós élelmiszerek, majd - az Amazon mintájára - akár a friss áruk kínálatában, főként, hogy a tőkeerős óriásvállalat európai beszállítókkal tervezi az együttműködést.
Iparági szakértők szerint ez esetben pedig az sem állítja majd meg az erőviszonyok átalakulását, hogy a filléres holmik iránti, tömeges keresletben gyakoriak a szállítási késések, és a Temutól nem idegen a gyenge termékbiztonság, a kétes foglalkoztatás sem.
A profitra éhes multinacionális cégeket azonban arra kényszeríthetik, hogy csökkentsék áraikat.
A Lebensmittel Zeitung német élelmiszeripari szaklap szerint a Temu májusban már létrehozta saját élelmiszerbeszerző csapatát, és új alkalmazottakat, partnereket toboroz, hogy az európai termékeket forgalmazni tudják Európában.
Az utóbbi időszakban jelentős mértékben megerősítették a reklámkampányokat, amelyek azt hirdetik, hogy a Temu küldetése a helyi termékek választékának gazdagítása és az európai vásárlók igényeinek még jobb kielégítése.
Ez egy lényeges átalakulást jelez a platform működésében: a Temu a kínai beszállítók helyett mostantól a kontinens területén található partnerektől kívánja beszerezni az élelmiszereket, ezzel is elősegítve a gyorsabb kiszállítást és a helyi ízlések jobb kiszolgálását.
A lapnak nyilatkozó szakértők ezt alapvetően okos stratégiának tartják az Egyesült Államok és Kína közötti vámviták megkerülésére, bár a megkérdezett beszállítók szkeptikusak, hogy a Temu képes lesz-e levetkőzni olcsó imázsát, vagy éppen ez jelenti majd a fő vonzerejét.
Az Economx, az Egyenlő.hu modern kereskedelmi szakszervezetének elnöke a közelmúltban kifejtette, hogy a magyar iparcikkeket forgalmazó online boltok számára már hosszú ideje komoly kihívást jelentenek a dömpingtermékeket kínáló platformok. Ezen túlmenően elképzelhető, hogy hasonló helyzet alakulhat ki a hazai élelmiszerláncok esetében is.
Főként, hogy ha a Temu megtartja az alacsony árrés-stratégiáját, és marad a "jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint" elvénél, vagyis az élelmiszerpiacon is alá kínál a megszokott szereplőknek - mondta Bubenkó Csaba.
Kiemelte: a Temu ilyen terve csak akkor tud működni, ha messzemenőkig betartják az európai élelmiszerbiztonsági előírásokat.
Szerinte a külföldi, nyereségcentrikus láncok már jó ideje torzítják a piaci viszonyokat, ami miatt a verseny a magyar piacon már eleve nem tükrözi az egészséges kereteket.
Ezért, mivel a Temu elég erős ahhoz, hogy a nagyobb piaci szereplőkre is hatással legyen, a vásárlók akár jól is járhatnak, ha ez a platform árcsökkentésre ösztönzi a multikat. A kínai cég tehát potenciálisan képes lehet erre a változásra.
Az érdekképviselő véleménye szerint fontos megjegyezni, hogy a Temur sajátos üzletpolitikájának következtében számos negatív hír került nyilvánosságra. Ennek fényében nem biztos, hogy egyszerű feladat lesz meggyőzni a minőségi beszállítókat, bár az iparcikk-kínálatuk színvonala már mutat javulást.
Bubenkó Csaba rámutatott arra, hogy a beszállítók szintén a pénzből élnek, és az élelmiszerláncok gyakran hárítják rájuk a felelősséget, amiért a nyereségük olyan magas.
Az egyik lehetséges élelmiszer-beszállító, a Magyarországon is jól ismert "Bears with Benefits" táplálékkiegészítőket forgalmazó cég alapítója nyilvánosan elutasította a Temu ajánlatát a LinkedIn platformján.
Marlena Hien véleménye szerint "rendkívül aggasztó, ahogyan az olcsó ázsiai platformok elöntik az európai piacot". Ezek a platformok sokszor kikerülik a meglévő szabályozásokat, és figyelmen kívül hagyják a termékek biztonságát, a fenntarthatósági szempontokat, valamint a munkaügyi normákat.
A Berlini Fogyasztói Tanácsadó Központ is óvatosságra int a Temu tervei kapcsán.
A vásárlóknak általában vigyázniuk kell a Temuval, mivel korábban is voltak olyan panaszok, hogy az árut nem szállították ki, vagy az ügyfélszolgálat nehezen volt elérhető - idézték fel a Berliner Zeitungnak.
A fogyasztóvédők szerint, bár az EU-ból származó élelmiszergyártók bevonása jobb, mint ha távolabbról érkezne az áru, még előfordulhat, hogy olyan termékeket is kínálnak majd, amelyek nem engedélyezettek az itteni piacokon, és bizonyos egészségügyi kockázatokat rejtenek a nem megfelelő jelölések, beltartalmi összetevők miatt.