Tartsd a jobb oldalt!
Amikor az állam úgy döntött, hogy hivatalosan is bevezet egy új közlekedési formát, elengedhetetlen volt, hogy alaposan felmérje, és hitelesítse, kik azok, akik felelősségteljesen tudják irányítani az autókat, és kik nem. Ez a kérdés különösen fontosnak számított, hiszen a gépjárművek iránti bizalom kezdetben még meglehetősen alacsony volt. Az 1910-es években különféle fékezési versenyeket szerveztek az automobilok és a hagyományos konflisok között, amelyek eredményei végül sokakat meggyőztek az autók megbízhatóságáról és biztonságáról.
A közlekedés "kultúráját" egészen 1929-ig a józan paraszti ész irányította, ám ekkor új fejezet kezdődött: megjelent az új KRESZ, amely nemcsak szabályokat hozott, hanem a tanfolyamok kötelezővé tételével egy új szintre emelte a közlekedés ismereteit.
A 340. epizódban folytattuk a beszélgetést Balogh Zoltán műszaki tanárral, aki az első sofőrökre vonatkozó kötelezettségekről és a rendőröket megillető, 17 pontban összefoglalt hatáskörről is mesélt többek között.
A Tanulóvezető.eu című szaklap főszerkesztője kiemelte, hogy az oktatás első pillanataitól fogva elengedhetetlen elem volt az elsősegélynyújtás alapjainak elsajátítása, valamint a gépjármű műszaki jellemzőinek megértése.
Az adás során Balogh egy izgalmas összefüggést tárt fel, amely az ókori római hagyományokhoz nyúlik vissza. Kifejtette, hogy Magyarországon – valamint számos más országban – kezdetben miért voltak jellemzőek az autók baloldali közlekedése.
Hazánkban 1941-ben jelentős változásra került sor, amikor is az oldalváltásra döntöttek. Az átalakítás költsége 12 millió pengőre rúgott, amely magában foglalta a tömegközlekedési rendszer átalakítását is. A zűrzavar elkerülése érdekében a rádióban már néhány nappal a váltás előtt elkezdték figyelmeztetni a lakosságot a közelgő változásra. Emellett hirdetésekkel és hangosbemondókkal is igyekeztek tájékoztatni az embereket. Ennek ellenére a sofőröknek újra kellett tanulniuk a vezetési szabályokat - mutatott rá Balogh Zoltán.
A szakemberrel való beszélgetés során a jövőbeli lehetőségekről is szó esett. Megemlítette, hogy az Egyesült Államokban már most is találkozhatunk robottaxikkal. Jelenleg ez csak egy kísérleti fázis, de már most is megfigyelhető, hogy ennek következtében csökkent a kisebb balesetek száma.
Ezután rátért az önvezető autók témájára, amelyek sokak számára még mindig megosztóak, de a legfrissebb tesztek azt mutatják, hogy sokkal jobb teljesítményt nyújtanak, mint az emberi vezetők. Balogh Zoltán hangsúlyozta, hogy bár ezek a technológiák még nem hibátlanok, mégis ők képviselik a legnagyobb közelítést a kívánt zéró balesetek világához.



