Egy ikonikus autómárka zárhatja be végleg a kapuit: súlyos problémák merültek fel, és kérdéses, mi történik majd azokkal, akik ilyen járművet vásároltak. - Pénzcentrum
A Chrysler, az amerikai autóipar egykori gigásza, jelenleg komoly nehézségekkel küzd, hiszen csupán egyetlen modellje érhető el a piacon, amely Kanadában készül. A márka jövője kérdésessé vált, mivel a Stellantis új vezetősége jelentős döntések előtt áll, és a legendás név eltüntetése is a lehetőségek között szerepelhet.
A Chrysler egykor az amerikai autóipar egyik meghatározó óriásának számított, ám napjainkra már csak egy halvány emlék önmagáról. A vállalat mostanra a háttérbe szorult, mint egy lélegeztetőgépre kötött beteg, akinek jövője bizonytalan, és aki küzd a fennmaradásért a folyamatosan változó piaci környezetben.
Az elmúlt 25 évben a Chrysler három különböző külföldi autógyártó tulajdonába került, csődöt jelentett, és története során másodszor is szövetségi mentőcsomagot kapott. Mára mindössze egyetlen autót gyártanak Chrysler név alatt, ami ráadásul egy Kanadában készült egyterű.
Bár a Chrysler volt az, aki megalkotta az egyterű autók kategóriáját, ez már évtizedekkel ezelőtt történt. Az akkoriban forradalminak számító dizájn és kivitelezési koncepció mára elavulttá vált, hiszen az amerikai vásárlók már jó ideje más irányba fordultak. Az SUV-k, amelyek robusztusabbak és tágasabbak, mostanra a családosok elsődleges választásává váltak, különösen, amikor gyerekek vagy nagyobb csomagok szállításáról van szó.
A jelenleg is gyártott egyterűjük, a Pacifica, éppúgy szenved, mint a Stellantis többi amerikai modellje. A Pacifica amerikai eladásai 21%-kal csökkentek az év első kilenc hónapjában, a harmadik negyedévben pedig 44%-kal, miközben az amerikai autópiac általános eladási üteme emelkedett.
A Stellantis nehézségei arra kényszerítették a vállalat vezérigazgatóját, Carlos Tavarest, hogy a héten távozzon posztjáról. Jelenleg új vezetőt keresnek, aki képes lesz megoldani a felmerülő kihívásokat.
Az ikonikus Chrysler márka megszüntetése akár egy lehetséges megoldásként is felmerülhet, mivel bizonyos szakértők kétségbe vonják, hogy a Chryslernek még van-e helye a vállalat három másik észak-amerikai márkája - Jeep, Dodge és Ram - árnyékában.
A szakértők véleménye szerint a Chrysler márka, amely valaha a vállalat szívét jelentette, mára háttérbe szorult. A hangsúly most inkább az erőforrások megőrzésén és a vásárlói igények kielégítésén van. "Bár négy márkával rendelkeznek, a modellek száma nem elegendő ahhoz, hogy mindegyiket fenntartsák" - nyilatkozta Ivan Drury, az Edmunds elemzési igazgatója. "Csak egyetlen modellre korlátozódtak egy olyan piaci szegmensben, amely alig él meg. A márka jövője kétséges."
Bár a Stellantis képviselői határozottan állítják, hogy a Chrysler nem fog eltűnni, más szakértők véleménye eltér: sokan úgy vélik, hogy a márka komoly nehézségekkel küzd, és a vállalat aktuális problémái miatt a fennmaradása is kérdéses lehet. "Úgy vélem, hogy a jövőben egyfajta konszolidációra számíthatunk" - nyilatkozta Erin Keating, a Cox Automotive vezető elemzője.
Júliusban Tavares kifejtette, hogy a vállalat mérlegeli azokat az alvállalatokat, amelyek nem termelnek nyereséget, és leépítésekre is sor kerülhet. "Ha egy márka nem generál profitot, akkor elkerülhetetlen, hogy döntéseket hozzunk" – nyilatkozta a Bloombergnek, hangsúlyozva, hogy "nincs olyan téma, amit tabuként kellene kezelni". Ugyanakkor akkor még azt is hozzátette, hogy a márkák "jelenleg" mind nyereségesnek bizonyulnak.
Tavares távozásával a Chrysler sorsa az új vezetőtől függ majd, aki átveszi a Stellantis irányítását. A Pacificát a kanadai Windsorban, Detroittól nem messze, a Stellantis üzemében gyártják. Ugyanakkor, mivel Kanadában készül, hamarosan egy 25%-os vám alá eshet, amelyet Donald Trump megválasztott elnök minden kanadai importra bevezetni tervezett. Ez megfizethetetlenné teheti a vásárlók számára, vagy veszteségessé a Stellantis számára, ha átvállalja a vám költségét, amire azonban kevés az esély. Amikor a CNN a vállalat jövőbeli terveiről érdeklődött, a cég erősebb ígéretet tett a Chrysler jövőjére vonatkozóan, kijelentve, hogy világszerte mind a 14 márkájának "10 éves időablaka van, hogy fenntartható és nyereséges üzleti modellt építsen ki". Hozzátették azonban, hogy "az ingadozó piacok és átmeneti helyzetek ingadozásokat okozhatnak."
A Chrysler bejelentette, hogy a jövőbeni terveik között szerepel egy teljesen elektromos Pacifica bemutatása 2026-ban, továbbá 2025-re egy megfizethetőbb árú minivan, a Voyager legújabb változata is napvilágot lát.
A CNN hírei szerint a Chrysler fenntartásának költségei közé tartozik, hogy a marketingforrásokat meg kell osztani az egészségesebb márkák között, miközben a márka megszüntetésének viszonylag csekély hátrányai vannak. A múltban, amikor a Pontiac, Oldsmobile és Plymouth márkák eltűntek, az autógyártóknak jelentős költségekkel kellett szembenézniük, hiszen a márkakereskedéseiket ki kellett vásárolniuk. Azonban a Chrysler esetében ez nem jelentene problémát, mivel a legtöbb Chrysler-kereskedés egyben Jeep, Ram és Dodge modellek értékesítésére is specializálódott. "Ha a Chrysler márkát beolvasztják a Dodge és a Jeep családjába, nem sokat veszítenek" - nyilatkozta Keating.
Kevin Farrish, a Stellantis amerikai kereskedőtanácsának vezetője megosztotta, hogy van némi betekintése a Chrysler járműveivel kapcsolatos tervekről, de sajnos ezeket nem divulghatja nyilvánosan. "Ez a jármű nem képezi a végső terv egyedüli elemét" - nyilatkozta. "Biztos vagyok benne, hogy a Chrysler más projekteken is bőségesen dolgozik."
Farrish korábban éles szavakkal bírálta a Stellantis stratégiáját, és már az év elején nyílt levelet írt, amelynek hatása hozzájárult Tavares távozásához. Most elégedettségének adott hangot a cég legújabb intézkedéseivel kapcsolatban, amelyek a kereskedők panaszaira reagálva születtek. Ilyen például a 2025-ös modellek árcsökkentése, amikor azok megérkeztek a kereskedésekbe, valamint az ösztönzők bevezetése a régebbi modellek készleteinek értékesítésére. "Jelenleg versenyképes árakat kínálunk. Ez egy jelentős változás, amelyet a mi javaslatunkra hajtottak végre" - nyilatkozta. "Bár ez nem old meg minden problémát azonnal, de egy helyes irányba tett lépés a helyzet javítására."
A Stellantis egyik komoly kihívása, hogy a járművei ára túlságosan megemelkedett a hagyományos vásárlóik számára. 2023 negyedik negyedévében az Egyesült Államokban forgalmazott Stellantis-autók átlagára elérte az 58 000 dollárt, ami az iparág legmagasabb szintjét képviseli az Edmunds statisztikái alapján. Bár azóta az átlagárak mérséklődtek, a 2023 harmadik negyedévében még mindig a második legmagasabb árkategóriát képviselte, alig 55 000 dollár alatt, csupán a Ford Motor előzte meg, beleértve annak prémium márkáját, a Lincolnt is.
Doug Ostermann, a Stellantis pénzügyi igazgatója szerdán nyilvánosan elismerte, hogy a vállalat túlságosan sokáig halogatta az árak csökkentését. Az utóbbi két hónapban végrehajtott árcsökkentések már elkezdték a problémák orvoslását, és segítettek visszaszerezni a piaci részesedés egy részét. Ugyanakkor Ostermann hangsúlyozta, hogy ez a lépés önmagában nem elegendő a helyzet teljes helyreállításához. "A piaci részesedésünk csökkenésének jelentős része abból fakad, hogy nem vagyunk jelen néhány kulcsfontosságú, ígéretes szegmensben" – mondta a befektetőknek, különös figyelmet fordítva az alacsony árú belépő szintű SUV-k hiányára.
Az Ostermann által említett új járművek viszont nem fognak a Chrysler családjába tartozni. A Chryslernek 2009 óta nem volt saját SUV-ja, amikor is leállították az Aspen gyártását. Ostermann nem tárt fel részleteket a Chrysler jövőjéről, azonban a piaci elemzők továbbra is kétségekkel szemlélik az ikonikus márka jövőbeli lehetőségeit.
Jeff Schuster, a GlobalData globális autóipari kutatási alelnöke megjegyezte: "Úgy vélem, hogy az új Stellantis vezérigazgató egyik elsődleges feladata a márkák és a modellválaszték alapos felülvizsgálata lesz. Amennyiben nem történik meg a Chrysler termékkínálatának frissítése, érdemes elgondolkodni a konszolidáción. Ez valószínűleg az egyik első lépés, amit megfontolnak."