A pizza kiszállítása már nem csupán egy egyszerű folyamat, hanem egy intelligens megoldás, amely minden résztvevő számára előnyöket kínál. Az éhes felhasználó gyorsabban és pontosabban kapja meg kedvenc ételét, mivel az AI optimalizálja a rendelési folyam

Régen még manuálisan intézték, ma azonban már az is az algoritmusok feladata, hogy eldőljön, melyik futár viszi ki az adott ételt, és ő ezért milyen díjazást kap. A változás szelét a futárok és a felhasználók is megérzik.

Lehet, hogy nem is gondolnánk, de a vállalatok már a legapróbb részletekhez is algoritmusok és mesterséges intelligencia megoldások sorát alkalmazzák. Ezért történhet meg, hogy az esti mérkőzéshez hirtelen megrendelt pizza villámgyorsan, még a kezdőrúgás előtt az ajtónk előtt landol.

A Wolt friss átláthatósági jelentése alaposan feltérképezi ezt a szegmenst, hangsúlyozva a legújabb technológiai vívmányokat, amelyek a futárok, kereskedők és vásárlók nézőpontjából is jelentőséggel bírnak.

A cég hangsúlyozza, hogy a kézbesítések koordinálása teljes mértékben algoritmusok által valósul meg. Ennek hátterében az áll, hogy egy városban egyszerre akár több száz rendelés is folyamatban lehet, amit manuálisan szinte lehetetlen kezelni. A rendszer a feladatokat az elérhetőség, a helyszín és a jármű típusa figyelembevételével ajánlja fel a futároknak egy felugró értesítés formájában.

A helyzet nem volt mindig ilyen: két évvel ezelőtt a kézbesítési ajánlatok még egyesével érkeztek, és a futároknak külön-külön kellett azokat elfogadniuk, még akkor is, ha több csomagot szállítottak ugyanazon az útvonalon. Azóta a rendszer jelentős fejlődésen ment keresztül, és most már a futárok számára feladatcsomagokat is kínál az algoritmus, ami megkönnyíti a munkájukat.

Ez a technológia ráadásul a kézbesítések díjazásának megállapításában is szerephez jut: a Wolt állítása szerint figyelembe veszi az utazási időt és távolságot, a rendelés súlyát és méretét, a jármű típusát és a forgalmat, valamint az időjárási körülményeket, sőt, az átvételi és leadási pont megközelíthetőségét is. Ennek eredménye, hogy a felajánlott összeg eltérhet attól függően, hogy az üzlet vagy étterem közvetlen utcai bejárattal rendelkezik, vagy mondjuk egy bevásárlóközpontban van.

Az AI a felhasználók és a kereskedők szempontjából is érezhető változásokat hoz. Például - a változatosság szempontjából - a felhasználók az algoritmus segítségével akár olyan helyekre bukkanjanak, melyeknél új ízeket és termékeket próbálhatnak ki. Ami pedig a kereskedőket illeti, számukra a "releváns célcsoportok" megtalálását segíthetik az algoritmusok.

A felhasználóknak a személyre szabott preferencia-sorrendet az AI segítségével állítják fel. A modell lényege - magyarázzák -, hogy egyes kategóriákban nemcsak a vevő viselkedése alapján, hanem a hasonló felhasználók preferenciáit felhasználva rangsorolja a márkákat, éppen úgy, ahogy a helyszínajánlásokat is. Mindezek mellett figyelembe veszi azt is, hogy az egyes éttermek milyen gyorsan készítik el a rendeléseket, vagy mennyire pontosan tartják a nyitvatartási időt.

A platform keresőjének működése során az algoritmus nemcsak az elütések javítására képes, hanem a szinonimák használatával is segíti a felhasználókat a keresés során. Az éttermek, kereskedők és termékek is megjelennek a találatok között, amennyiben releváns egyezéseket talál. A tételek keresésekor figyelembe veszi a helyszínek értékeléseit és a népszerűségi rangsorokat is, így a legjobban teljesítő lehetőségek kerülnek előtérbe. Továbbá, van lehetőség partner-specifikus keresésre is, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók az adott kereskedő termékeire fókuszáljanak, ezzel még célzottabb eredményeket kapva.

A Wolt alkalmazásában leadott rendelések a kereskedői applikáción vagy a POS-integráción keresztül jutnak el a kereskedőpartnerekhez. A rendelés beérkezésekor a Wolt algoritmusa megbecsüli és elküldi a javasolt elkészítési időt a rendeléssel együtt a partner számára, melynél az algoritmus figyelembe veszi többek között a rendelés méretét, a helyszín munkaterhelését, a jellemző elkészítési időt, valamint a futár közelségét és elérhetőségét. A kereskedő az aktuális körülményei alapján elfogadhatja vagy módosíthatja ezt a becsült időkeretet.

A kereskedők láthatóságának növelésében is szerepet kaphat a technológia. A szponzorált üzleteket - amelyek a nyitóoldalon, valamint a keresési találatokban jelennek meg - a helyszín elhelyezkedése és elérhetősége, a hirdetés relevanciája és a hirdető licitje alapján rangsorolja a platform. Ezek mellett a kereskedőket kulcsszavakkal is párosítják a jobb láthatóság érdekében.

A kereskedők a Wolthoz kapcsolódó teljesítményüket a platform beépített jelentéskészítő eszközével is nyomon követhetik. Ez az innovatív funkció automatikusan előállítja és eljuttatja a kívánt üzleti jelentést a partner számára. Az új lehetőség révén a partnerek szabadon választhatják meg, milyen adatokat és milyen részletességgel kívánnak automatikusan megkapni, így még hatékonyabban kezelhetik üzleti folyamataikat.

Az adatok hazánkban a Delivery Hero által birtokolt Foodora esetében is kulcsszerepet játszanak. A vállalat, amely a piacain összesen naponta több mint 10 millió rendelést teljesít, hatalmas adatvagyont halmoz fel. Ezen mennyiségű információ birtoklása nemcsak ritkaságnak számít, hanem a megfelelő elemzés révén komoly lehetőségeket nyújt a fejlődés és a versenyelőny megszerzésére.

A konkurencia adatkezelési stratégiáit a rendelések vonatkozásában részletesebben is áttekintettük ebben a cikkben.

Related posts