A Vörös-tengeri válság lezárulásával várhatóan csökkenhetnek a Kínából származó termékek árai. Az események alakulása gazdasági szempontból jelentős hatással bír, és a G7 elemzései alapján a piaci folyamatok kedvező irányba mozdulhatnak el. Az árak csökke
A kereskedelmi hajók ismét zavartalanul közlekedhetnek az Ádeni-öböl és a Vörös-tenger vizein – ezt az ígéretet tették a húszik a gázai tűzszünet megállapodásának napján. Az ígéretük szerint a jövőben csupán izraeli hajókat fognak célba venni a térségben.
Az utóbbi hónapokban, 2023 őszétől kezdődően, a húszik által végrehajtott támadások száma meghaladta a százat, célpontjaik között pedig nemzetközi kereskedelmet folytató hajók is szerepeltek. Ezeket a támadásokat számos alkalommal rakéták és drónok segítségével hajtották végre. A háttérben az Iráni Forradalmi Gárda több magas rangú parancsnoka és tanácsadója állt, akik aktívan támogatták a műveleteket. Ennek következtében a konténerhajók, amelyek Ázsiából Európába tartanak, kénytelenek voltak biztonságosabb, Afrikát megkerülő útvonalakat választani.
Miért van ennek jelentősége? A Vörös-tenger hajóforgalma kulcsszerepet játszik Európa összekapcsolásában az ázsiai gyártókkal és a közel-keleti olajmezőkkel, hiszen a globális kereskedelem körülbelül egyharmadát ezen a vízi úton bonyolítják le.
Reakció: "Afrika elkerülése körülbelül egy héttel megnövelte ezt a négy-öt hetes kereskedelmi útvonalat. A húszik bejelentése óriási, 20 százalékos költségcsökkentést eredményezett" - nyilatkozta Muhi Gergely, az Equilor vezető elemzője a G7 kérdésére.
A támadássorozat következményeként Egyiptom számára komoly bevételkiesés következett be, hiszen a Szuezi-csatornán áthaladó hajók révén korábban évi 9,4 milliárd dollár bevételhez jutott. A dél-izraeli Eilat kikötő forgalma kezdetben drámaian, 85%-kal csökkent, ami végül a kikötő csődjéhez vezetett.
Mi vár ránk a jövőben? Jelen pillanatban még nem világos, hogy a törékeny tűzszüneti megállapodás után a jelentős hajózási társaságok mikor fogják újra biztonságosnak érezni a Szuezi-csatornán való áthaladást a hajóik számára.