Orbán Viktor Facebook-oldalán nem lehet nyomon követni, hogy kik reagálnak a bejegyzésekre, de valószínű, hogy ennek nem a manipuláció az oka.

Az elmúlt napokban többeknek is feltűnhetett, hogy Orbán Viktor Facebook-oldalán hirtelen nem lehetett látni, hogy kik reagáltak a miniszterelnök posztjaira. Ez kifejezetten gyanúsnak tűnt akkor, amikor a Meta éppen betiltotta a politikai hirdetéseket az EU-ban, de nem kellett sokat kutakodni, hogy kiderüljön, Orbán stábja szinte biztosan nem arra készül, hogy vásárolt lájkokkal turbózza fel a miniszterelnök oldalát, sőt, valószínűleg semmi közük nincs az egészhez. Azt nehéz megmondani, hogy akkor mégis mi okozhatta a változást, de megpróbáltuk összeszedni a lehetséges magyarázatokat.
Az elmúlt időszakban különösen fontos lett a Fidesznek, hogy a miniszterelnök posztjai alatt katonás rendben sorakozzanak a lájkok, és le legyenek győzve a röhögős fejek. Olyannyira, hogy ahogy azt a 444 múlt héten megírta, a Digitális Polgári Köröket koordináló Nagy János államtitkár konkrétan felhívást tett közzé Orbán saját DPK-jában, hogy mindnyájuknak el kell menni legyőzni a tiszás trollhadsereget egy lájkkal vagy hozzászólással. Ez megint megmutatta, mennyire értelmetlen még mindig az a digitális honfoglalás, ahol
Ez a helyzet világosan rávilágít arra, hogy a Fidesz számára elengedhetetlen, hogy Orbán Viktor a saját táborán belül irányítson és maximalizálja a pozitív visszajelzéseket. Még ha a miniszterelnök kiemelkedő eredményeket is produkál, Magyar Péter 284 millió forintos hirdetési költségei mellett sem tudja megközelíteni a közönség figyelmét. Ez különösen kritikus pillanat, hiszen a múlt héten a Google mellett a Meta is leállította a politikai hirdetéseket a platformjain, így minden lehetséges eszközt be kell vetni annak érdekében, hogy Orbán elérhetősége ne szenvedjen csorbát.
Mindezek tükrében különösen gyanúsnak tűnt, hogy a miniszterelnök Facebook-oldalán, szinte egy időben a Meta által bevezetett tiltással, többen felfigyeltek arra, hogy már nem látható, pontosan kik reagálnak a posztjaira. Az elmúlt héten számos Reddit-bejegyzés született ezzel kapcsolatban, és a szerkesztőségünkben is többen észlelték, hogy a Facebook böngészőn keresztüli megnyitásakor csak az ismerősök nevét látják a hozzászólók között. Más fideszes politikusok oldalain nem tapasztalható hasonló változás, és az is kérdéses, hogy Orbán számára miért lenne előnyös ez a helyzet.
Nyilvánvaló, hogy nem segített a helyzeten, ha egy poszton több röhögős emoji tűnt fel, mint bármilyen más reakció, hiszen így is könnyen látható, miből mennyi érkezett. Ezért az egyetlen logikus következtetés az volt, hogy Orbán stábja megpróbálta valahogy felturbózni a miniszterelnök népszerűségét a Facebook hirdetések utáni időszakban. Hasonlóan ahhoz, ahogyan Rubint Réka váratlanul 200 ezer új Instagram-követőt szerzett, vagy amikor Nagy István agrárminiszter követőinek száma drámaian megugrott. A vásárolt lájkokra, mivel a nevek nem voltak láthatók, lehetetlen lett volna rávilágítani, így ez tökéletes alkalmat kínált arra, hogy hirdetések nélkül is felerősítsék a kormányfő posztjait.
Persze ez így leírva is meredeken hangzik. Orbán Viktor nem egy fitneszinfluenszer, hanem egy ország miniszterelnöke, és bár a DPK-kban könyörgés is kellemetlen, arra legalább még lehet azt mondani, hogy nem ő csinálja, és amúgy is, azért léteznek, hogy mozgósítsák a fideszes közösséget. A lájkvásárlás egészen más szint lett volna, és mint kiderült, erről valószínűleg szó sincs. Azt viszont, hogy akkor pontosan miről is van szó, nem igazán lehet megmondani, mert az sem egyértelmű, hogy pontosan mi történik és egyáltalán kinél.
Először is, érdemes hangsúlyozni: Orbán Viktor oldalán valószínűleg nem véletlen, hogy a reagálók rejtve maradtak. Úgy tűnik, hogy ez egy friss fejlemény, amely az utóbbi időszakban bukkant fel a nagy eléréssel bíró közösségi média profiloknál. A miniszterelnök 1,3 millió követője azt jelzi, hogy ő is ebbe a kategóriába tartozik. Ennek következtében a Facebook automatikusan elrejti a posztjaira érkező reakciókat. Nemzetközi szinten hasonló tendenciát figyelhetünk meg például LeBron Jamesnél, Taylor Swiftnél vagy Mark Zuckerbergnél. Magyar viszonylatban pedig Schobert Norbi és Rubint Réka (1,1 millió követő) valamint Tibi atya (1,2 millió követő) oldalán is tapasztalható ez a jelenség.
A magyar kormány Facebook-oldalán (983 ezer követő) viszont nem, szóval valószínűleg egymillió követő felett kapcsolhat be automatikusan ez a beállítás.
A Telex szerkesztőségében is akad olyan, aki böngészőn keresztül éppúgy nyomon tudja követni, hogy ki mit reagált Orbán valamelyik posztjára. A mobilos alkalmazás viszont egy teljesen más élményt nyújt – például én ott név szerint látom az összes válaszadót, míg a böngészős felületen ez nem így van. A Facebook már régóta tesztel különféle verziókat párhuzamosan, különösen a böngészős felület esetében, így elképzelhető, hogy ez a változtatás már egyeseknél elérhető, míg mások még nem tapasztalták meg. Sőt, sokszor még a felhasználói felületek is eltérnek egymástól, ami azt jelzi, hogy ez is egy hasonló helyzet lehet.
A Facebook persze mindezt nem köti az emberek orrára, szóval biztosat lehetetlen mondani ebben a kérdésben, de az több mint valószínű, hogy az Orbán közösségi oldalát kezelő csapatnak semmi köze nincs a változtatáshoz. Megkérdeztük a Facebookot, hogy mi a változás oka, ha válaszolnak, beszámolunk róla.
A miniszterelnök az utóbbi hét során közzétett bejegyzései alapján úgy tűnik, hogy nem érzékeli drasztikusan a hirdetési tilalom következményeit. A posztjai elérése nagyjából a megszokott szinten maradt, hasonló számokat produkál, mint a korábbi időszakban, és több kiemelkedően sikeres tartalom is született. Az okok mögött azonban nem feltétlenül a hirdetési keretek változása áll.