RCH-vezér: A vasúti közlekedés egyik kulcsfontosságú fejlődési iránya a kombinált fuvarozás - Világgazdaság

A hazai vasúti árufuvarozóknak mielőbb tudniuk kellene a költségeik és bevételeik tervezése miatt, hogy a következő években milyen támogatásokra számítanak - egyebek mellett erről beszélt a Világgazdaságnak Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója. Az intermodális fuvarozás erősítése a vasútnak, a közútnak, a kormányoknak és a lakosságnak is érdekük. Rendhagyó formájú interjúnkban a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatóját, Németh Rékát is megkérdeztünk, válaszait keretben közöljük.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója a Világgazdaságnak adott interjújában több mint 700 hazai kis- és középvállalkozás, valamint a nemzetgazdaság szempontjából lényeges üzem támogatásának folytatásáról, a vasúti pályák állapotáról és a vasúti árufuvarozás versenyképességéről beszélt. Kiemelte a kombinált (intermodális) fuvarozás jelentőségét, amely kulcsszerepet játszik a logisztikai folyamatok optimalizálásában. Kérésünkre Németh Réka, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója is reagált a Kovács által említett témákra, válaszait keretben közöljük.

A hazai vasútvállalatok sürgetik az egyeskocsi-támogatás meghosszabbítását, miközben az engedély csak az év végén ér véget. Mi indokolja a gyors döntést?

K. I. Hat éve kezdtünk lobbizni a 2025 végén lejáró, az Európai Uniótól öt évre kapott elvi engedélyért, a megszerzése pedig nagyon összetett, időigényes volt. Az ennek keretében alkalmazott támogatás rendszerét a Hungrail és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) dolgozta ki, részben a bevált osztrák minta alapján, a magyar kormány felhívására. A kormány által elfogadott javaslat ezután sikerrel túljutott a bonyolult brüsszeli jóváhagyáson is. Most azonban ezt az egész folyamatot mielőbb újra kell indítanunk, hogy az őszre vagy a télre megkapjuk az újabb brüsszeli engedélyt. Az előkészítéssel a kormány a KTI-t bízta meg, amely elkészíti az új javaslatot, és a kormány elé terjeszti.

Szeretnénk minél előbb érvényesíteni a 2025-re vonatkozó, összesen 5,6 milliárd forint összegű állami támogatás elvi engedélyét. A támogatás forrása, amely jellemzően környezetbarát, az Energiaügyi Minisztérium hatáskörébe tartozik. A pénz a MÁV-hoz kerül, amely az elszámolás alapján, a teljesítés függvényében juttatja el a vasútvállalatokhoz.

Ez a keret, a korábbi információk alapján, elegendőnek bizonyult az egyeskocsi-szolgáltatás fenntartásához. Azonban a következő öt év során nem lenne szükséges megemelni a költségeket, figyelembe véve a folyamatosan növekvő kiadásokat?

A K. I. A támogatás valóban áttörő hatást gyakorolt, hiszen tavaly a hazai egyeskocsi-technológia révén körülbelül 15,77 százalékos növekedést mutatott az elszállított áruk volumene a megelőző évhez viszonyítva. Érdekes módon ez a növekedés a szélesebb európai és hazai vasúti fuvarpiac csökkenése közepette valósult meg.

Az egyeskocsi-szolgáltatás megbízói között mintegy 700 hazai kis- és középvállalkozás, illetve nemzetgazdasági szempontból fontos üzem szerepel. A végrehajtást a vasútvállalatok több ezer alkalmazottja biztosítja.

Related posts