Hatalmas feszültség bontakozik ki a háttérben: a Barátság vezetéken leállt az olajszállítás a cseh irányba.
Harmadik napja áll a nyersolaj szállítása a Barátság kőolajvezetéken Szlovákia felől Csehország irányába, amely miatt tegnap már a cseh stratégiai olajkészlethez is hozzá kellett nyúlni. Ma lejár egy kulcsfontosságú határidő arra, ameddig a csehek orosz nyersolajból finomított termékeket importálhatnak a szlovákok felől. A jelek szerint a nyersolaj szállításának leállítása, illetve ez a határidő összekapcsolódik, és látszólag egy óriási kötélhúzássá fajult a dolog. Furcsa módon éppen az érintett csehek nem aggódnak, és nem is kéri a cseh kormány a mai határidő meghosszabbítását.
A 2022. júniusában bevezetett hatodik uniós oroszellenes szankciós csomagban a régiós országok két lényeges kivételt harcoltak ki az orosz olaj és finomított termékek vonatkozásában. Ezen felmentések megértése kulcsfontosságú a jelenlegi helyzet kontextusában, így fontos visszatekinteni erre a döntésre:
A jelek arra utalnak, hogy az orosz hatóságok kedden leállították a cseheknek szánt nyersolaj-szállítást, hogy nyomást gyakoroljanak a cseh kormányra. Céljuk, hogy a csehek, más tagállamokkal együtt, kérjék a finomított termékekre vonatkozó határidő meghosszabbítását. Ezáltal több nyersolajat tudnának exportálni Szlovákiába, ami jelentős bevételnövekedést eredményezne számukra. Ugyanakkor a cseh kormány nem szándékozik kezdeményezni a határidő módosítását, azonban nyitott arra, hogy ha Szlovákia, Magyarország vagy más tagállamok lépéseket tesznek, akkor nem fog ellenállni. Inkább alternatív megoldások keresésére összpontosítanak a helyzet kezelésében.
Jelenleg még nem tisztázott, hogy merre tart az ügy, és valószínű, hogy az olajszállítások körüli orosz-cseh feszültségbe más tényezők is bekapcsolódhatnak.
A németek irányából érkező nyomás is valószínű, hogy a cseh olajellátás növelésére irányulhat. Ezen túlmenően, elképzelhető, hogy a Gazprom által irányított gázszállítások kapcsán a cseh, szlovák és magyar vállalatok között különféle végrehajtási ügyeket próbálnak rendezni, ahol a nagypolitikai tényezők is fontos szerepet játszanak.
A cseh Unipetrol szóvivője a Reuters híradása szerint ma bejelentette, hogy már harmadik napja nem tudják, miért akadozik az orosz nyersolaj szállítása. A cseh kormányt hivatalosan is értesítették erről a helyzetről. Ennek következtében a kormány szerdán 330 ezer tonna nyersolajat szabadított fel a stratégiai tartalékból. A lengyel Unipetrolhoz tartozó litvinovi olajfinomító számára a saját készletek még körülbelül egy hétig elegendőek, és emellett az olasz és német irányból érkező IKL-TAL vezetéken keresztül is biztosítanak szállítmányokat, így egyelőre nem mutatkozik aggodalom a helyzet kapcsán. A cseh hatóságok nemrégiben bejelentették, hogy 2024 júliusára teljes mértékben megszüntetik az orosz vezetékes olajimportra való támaszkodást, hiszen akkorra befejeződik az IKL-TAL kapacitásának bővítése.
A szlovák kormány egyelőre hallgat, miközben állítólag tegnap a szlovák és orosz energetikai vezetők Oroszországban egyeztettek. A Mol által birtokolt Slovnaft is csendben figyel, pedig a finomított termékek Csehországba irányuló exportja, valamint a határidő után esetlegesen bekövetkező kiesés jelentős hatással lenne a cég profitjára. Hasonlóképpen, az orosz fél is aggódhat az olajszállításokból származó bevételek csökkenése miatt.
A mai határidő meghosszabbítását hivatalosan az új uniós külügyi biztosnak, Kaja Kallasnak, aki határozottan oroszellenes nézeteket képvisel, kellene kezdeményeznie a tagállamok felé. Az utóbbi hírek szerint, névtelen forrásokra hivatkozva, a közeljövőben újabb tárgyalások várhatóak a tagállamok között, hogy közösen kezeljék a kialakult helyzetet.