Fedezd fel a homok csodáit - 2026-tól az Art Basel Katarban is bemutatkozik!

Bázel, Miami Beach, Hong Kong és Párizs után az Art Basel Dohában, a katari fővárosban is megveti lábát. A döntés logikus következménye a globális műkereskedelemben tapasztalható földrajzi súlyponteltolódásoknak, de nem mentes a kockázatoktól sem.

Az Art Basel a napokban jelentette be, hogy 2026 februárjában megrendezi az első Art Basel Qatart. A hírnek inkább a ténye keltett némi meglepetést, mintsem a bejelentett helyszín. A globális műkereskedelem jelenleg nem túl magas fordulatszámon pörög; a vásárnaptár már eddig is túlzsúfoltnak számított, s újak létrejötte helyett inkább tradicionális vásárok megszűnéséről szóltak a hírek. Az Öböl-menti országok műkereskedelme azonban a nehéz években is "állta a sarat". Az olajból meggazdagodott országok egy része igen komoly ambíciókkal törekszik, nyilván az "olaj utáni" időkre is gondolva, megerősíteni pozícióját a világ kulturális térképén. Teszik ezt nagyszabású múzeumi projektekkel, melyekben a nyugati világ vezető intézményeinek know how-ját is felhasználják, továbbá vezető aukciósházak, galériák és vásárok odacsábításával is. Azaz, ha már valaki új vásárban gondolkodik, akkor ez a térség logikus választásnak tűnik. A kockázatot az jelentheti, hogy az érintett térség gyűjtőköre, bármennyire is jelentős tőkével és azon alapuló ambíciókkal rendelkezik, a globális vásárok mércéjével mérve kevés lehet és a potenciális résztvevő vezető galériák sem lehetnek biztosak abban, hogy az ott megjelenő új vevők mennyire tudják kompenzálni hagyományos ügyfélkörük egy részének távolmaradását.

Az MCH Csoport, az Art Basel tulajdonosa nyilvánvalóan tisztában van ezekkel a kockázatokkal és az első nyilatkozatokban a vásár regionális fókuszára helyezi a hangsúlyt. Jelzi azt is, hogy az új rendezvény méreteiben nem is kíván versenyre kelni a cég többi vásárával - míg azokon a résztvevő kiállítók száma a 300-at is megközelítheti, itt, legalábbis kezdetben, mintegy ötven résztvevőre számítanak. Ehhez ideológiát is találtak: a gyűjtői igényekre hivatkozva nem "rohanós", hanem elmélyedésre, a kiállítókkal való alaposabb kapcsolatteremtésre módot adó rendezvényt terveznek. Ráadásul az Art Basel jelenléte nem korlátozódna a vásár napjaira, szó van egész éves programokról, edukációs projektekről, "új lehetőségekről a művészek, a műgyűjtők és a galériák számára" is. Kijelölték már a vásár helyszínét is; ez

Az M7 Creative Hub a főváros design kerületének szívében, közvetlenül a Katari Nemzeti Múzeum szomszédságában fog megnyílni.

Mivel az Art Basel végül a térség mellett döntött, több lehetőség is felmerült, köztük Szaúd-Arábia is, amelyet a szakmai körök "hírbe hoztak", de hogy mennyire voltak komolyak a tárgyalások, azt nem tudni. Dubai szintén esélyes jelölt volt, de ott a legnagyobb kihívást az Art Dubai jelentette, amelyen idén már 120 galéria vett részt, köztük olyan neves nevekkel, mint Bortolami, Perrotin és Almine Rech. De miért esett végül a választás Dohára? Az MCH nem közölt hivatalos indoklást, de valószínű, hogy két fő tényező játszott szerepet. Egyrészt a katari emír és családja művészet iránti elkötelezettsége, amely valószínűleg anyagi támogatással is párosul. Másrészt a projekt kockázatának megosztása, ami azt jelenti, hogy két helyi partner is részt vesz a megvalósításban. Az egyik partner a Qatar Sport Investments (QSI), amely kulcsszerepet játszott a 2022-es labdarúgó-világbajnokság megrendezésében. A cég, amely a híres francia klubb, a Paris Saint-Germain tulajdonosa, már korábban is érdeklődött művészeti projektek iránt, hiszen 40 új műalkotást állítottak ki Doha közterein, köztük olyan elismert művészek munkáit, mint Yayoi Kusama, Damien Hirst, Katharina Fritsch, Richard Serra és KAWS. A másik helyi partner a QC+ kreatív ügynökség, amely kulturális együttműködéseket szervez, kiállítási koncepciókat dolgoz ki, és jelentős szerepet játszik Katar kulturális infrastruktúrájának fejlesztésében.

A vásár megszervezése szorosan összefonódik a katari emír által bevezetett Nemzeti Vízió 2030 programmal, amely keretében többek között megvalósul Katar állandó pavilonja a velencei biennálén, a Giardiniben, emellett 2030-ig három új, impozáns múzeum is átadásra kerül. A művészeti projektek mozgatórugója Sheikha Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani, az emír húga, aki a katari múzeumi hatóság élén áll. Ő programjaival és a mögöttük álló jelentős anyagi forrásokkal olyan hatalomra tett szert a nemzetközi művészeti életben, hogy rendszeresen szerepel az ArtReview Power 100-as listáján. 2013-ban pedig őt választották a művészeti szcéna legbefolyásosabb személyiségévé. Tavalyig ő volt az egyetlen a térségből, aki elérte ezt a rangos pozíciót. Az Art Basel dohai rendezvénye rendkívüli presztízsnövekedést jelent az országnak, és biztosak lehetünk benne, hogy a uralkodó család mindent elkövet a vásár sikeréért.

Az MCH csoport bejelentése nem aratott osztatlan sikert a nemzetközi szakmai körökben. A legfőbb aggály, amely már a katari labdarúgó világbajnokságot is megárnyékolta, az emberi jogok helyzete az országban. Különösen aggasztó a migránsokkal szembeni megkülönböztetés, a női egyenjogúság lassú előrehaladása és az LGBTQ közösség tagjainak diszkrét, de valós diszkriminációja.

Szerző: Műtárgy.com – A művészet világának különleges portálja, ahol a kreativitás és az inspiráció találkozik. Fedezd fel a művészet sokszínűségét és merülj el a kultúra tengerében!

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Related posts